Se nya cykelbanan mellan Operan och Nybroplan

Här, vid Gustav Adolfs torg, startar den nya cykelbanan.
Här, vid Gustav Adolfs torg, startar den nya cykelbanan.
En ny cykelbana mellan Nybroplan, Kungsträdgården och Gustav Adolfs torg ska ge ännu mer plats åt stadens cyklister.
Om förslaget klubbas innebär det stopp för biltrafiken runt Operan.

Förslaget om den nya cykelbanan tas upp i trafiknämnden 18 maj och är en i raden av nya cykelsatsningar i innerstan. Målet är precis som tidigare: att få fler stockholmare att sätta sig på cykeln.

Cykelbanan breddas

– Det här är ett viktigt pendlingsstråk från Östermalm mot Kungsholmen som används av allt fler. Det finns cykelbanor på sträckan redan i dag men de är för smala och separeringen mellan gång- och cykelbanor är inte bra, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Enligt förslaget ska den nya cykelbanan dras mellan Gustav Adolfs torg och Nybroplan, via Operan, Jakobs torg, Kungsträdgården, Arsenalsgatan och Raoul Wallenbergs torg, en sträcka som i dag präglas av många konflikter mellan gående och cyklister.

Stopp för biltrafik runt Operan

Den första etappen ska koppla samman Gustav Adolfs torg och Jakobs torg som ligger intill Kungliga Operan. Cykelbanan utökas och blir 3,25 meter bred, vilket gör att bilarna måste samsas om ett körfält på drygt 4 meter. Dessutom breddas trottoaren för fotgängare.

Ny cykelbana mellan Gustav Adolfs torg och Nybroplan

Här ska den nya cykelbanan gå.

Förslaget innebär också att det inte längre blir möjligt att köra bil runt Operan.

– Det rör sig inte så många bilar på de sträckorna i dag. Vi tror att det kommer att bli en marginell påverkan på biltrafiken, säger Daniel Helldén (MP).

Projektet tros kosta 27 miljoner kronor att genomföra och tros vara klart under hösten 2018.