ANNONS

Nya cykelbanor ska förenkla för cyklister i söderort

Söderort, planer på utökade cykelbanor. Plats: Gullmarsplan. Örjan Hallnäs, Enskede, påväg till jobbet inne i stan.
Om cyklisten Örjan Hallnäs får önska skulle ha gärna se att cykelövergången nedanför Globen förbättrades.
Flera cykelsatsningar är på gång i söderort, bland annat en ny cykelbana längs med Örbyleden och ett cykelstråk mellan Gullmarsplan och Odenplan.
– Vi vill att det ska bli enklare och säkrare att cykla i Stockholm, säger Joakim Boberg på trafikkontoret.
ANNONS

Under 2020 kommer Stockholms stad lägga 280 miljoner kronor på att bygga om cykelinfrastrukturen med cykelbanor och cykelfält.

Även underhåll av befintliga cykelbanor kommer att ske under året. Målet är att få ett mer sammanhängande cykelnät för stockholmarna.

– Vi ser att cykeltrafiken ökar i Stockholm. På 15 år har den nästan fördubblats visar mätningar som staden har gjort, säger Joakim Boberg, cykelsamordnare på trafikkontoret.

Ny cykelbana längs med Örbyleden

I år är det tänkt att en ny cykelbana utmed norra sidan av Örbyleden, mellan Lingvägen och Nynäsvägen, ska stå klar.

Staden fortsätter också utredningen om gång- och cykelbanan på Skanstullsbron ska breddas, och så ska också man se över hur ett cykelstråk mellan Gullmarsplan och Odenplan kan tänkas se ut. Målet är att ta fram ett förslag, men det finns ingen exakt tidsplan ännu.

Fakta

Cykelsatsningar runt om i stan

Söderort

Liljeholmsbron. Dubbelriktade cykelbanor som enkelriktas. Men måste invänta renovering av Liljeholmsbron. Tidigast byggstart 2022.

Skanstullsbron. Vidare utredning om möjligheten att bredda gång- och cykelbanan. Inget datum satt för byggstart.

Cykelstråk mellan Odenplan-Tegelbacken- Gullmarsplan. Staden gör en ”översyn” över hur ett sådant stråk skulle kunna se ut. Kontoret har som mål att ta fram ett förslag, men någon exakt tidsplan finns inte ännu.

Störtloppsvägen. Ny dubbelriktad cykelbana längs Störtloppsvägen i samband med trafiksäkerhetsåtgärder vid Västertorpsskolan. Ska utredas.

Cykeltunnel Fruängsbanan. En gång- och cykeltunnel planeras genom tunnelbanans banvall i höjd med Västertorps t-banestation. Byggstart tidigast 2021.

Västberga allé. Bättre framkomlighet och trafiksäkerhet för cykeltrafik mellan bron över stambanan och Årstabergsvägen/ Södertäljevägen. Planerat inriktningsbeslut vintern 2019/2020.

Örbyleden. Ny cykelbana utmed norra sidan av Örbyleden mellan Lingvägen och Nynäsvägen. Färdigställande under 2020.

Sandåkravägen. Ny cykelbana längs Sandåkravägen i Sköndal längs pendlingsstråket från Älta och Tyresö förbi Sandåkraskolan mot Gubbängens trafikplats och vidare mot centrala Stockholm. Inriktningsbeslut fattat i juni 2019.

Södermalm

Götgatan. Tunnelbanans tak läcker och ska tätas, då grävs södra gatan upp och cykelbanorna breddas permanent. Arbetet startas tidigast 2022.

Cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Pontonbro intill Centralbron väster om Strömsborg utreds, annars är alternativet breddad cykelbana på Vasabron. Breddning av kajen utmed Riddarholmskanalen utreds även.

Folkungatan-Slussen. Bättre framkomligheten för cyklister mellan Folkungagatan och Slussen, även med hänsyn till gående. Ska utredas.

Pålsundet. Ny gång- och cykelbana längs strandkanten vid Söder Mälarstrand. Ska utredas vidare. Byggstart tidigast 2021.

Cykeltunnel i Söderledstunneln: Försök med cykeltunnel i Söderledstunneln ska utredas.

Kungsholmen

Mariebergsgatan. Plan på ny enkelriktad cykelbana söder ut längs gatan. Oklart när projektet drar igång.

Igeldammsgatan. Vill bygga dubbelriktad cykelbana. Fortfarande inte beslutat om det blir av.

Badstrandsvägen – Essingeringen. Trafiksäkerhetsåtgärder i korsningen Badstrandsvägen-Essingeringen ska göras samt en ny cykelkoppling på Essingeringen mellan Badstrandsvägen och påfarten till gång- och cykelbron mot Alvik ska byggas.

Östermalm

Nybroplan till Valhallavägen. Staden ska utreda flera tänkbara cykelstråk mellan Valhallavägen och Nybroplan/Stureplan.

Engelbrektsgatan blir av med parkeringsplatser och får en dubbelriktad cykelbana på gatans östra sida mellan Valhallavägen och Birger Jarlsgatan. Staden hoppas att den är klar 2021.

På Nybroplan kommer cykelpassager och övergångsställen rätas ut och staden ser över hur trafiksignalerna styrs på platsen. Cykelbanan på norra sidan av Raoul Wallenbergs Torg breddas och flyttas lite för att fotgängare och cyklister ska få bättre plats. Ett inriktningsbeslut kan komma början av 2020.

Vasastan

Vasagatan rustas upp med breddade gångbanor, nya trädplanteringar och ny belysning. Arbetet pågår och ska vara klart 2022.

Torsgatan. Nya enkelriktade cykelbanor ska läggas mellan Sankt Eriksplan och Norra Bantorget. Nu pågår arbetet mellan Norra Bantorget och Sabbatsbergsvägen. Det ska också göras utrymme för parkmöbler med sittplatser samt cykelparkering.

Surbrunnsgatan. En utredning pågår för att kolla på en utformning för Surbrunnsgatan som cykelgata. Men det är inte klart när och hur gatan skulle kunna fixas till.

Upplandsgatan. Här planeras det under 2020 att göras mindre åtgärder som ska göra framkomligheten och trafiksäkerheten bättre för cyklister mellan Norra Bantorget och Odengatan.

Västerort

Akallastråket. Den södra delen har ännu en tillfällig lösning på grund av grunt förlagda elledningar. Återstår även anslutning mot Hjulstastråket.

Bromstensvägen. Ny gång- och cykelbana på Bromstensvägens norra sida. År 2020 börjar tidigast etappen mellan Herdevägen och Logvägen.

Bällstabro. Enkelriktade cykelbanor planeras i båda riktningarna över bron. Oklart när byggstart sker.

Hässelbystråket. Längs Bergslagsvägen, från cirkulationsplatsen, förbi Åkeshovs t- banestation och till Brommaplan byggs en dubbelriktad cykelbana. Vid Åkeshov anläggs en ny passage vid cirkulationsplatsen. Klart tidigast 2020.

Spånga station. Ny cykelbana längs västra sidan av Spånga Stationsväg och Bromstensvägen förbi Spånga station. Mellan Spånga Kyrkväg och Spångavägen görs åtgärder så gång och cykelbanan kan nyttjas bättre. Planerad byggstart under 2020.

Finspågsgatan. Cykelkoppling mellan ny cykelbana längs Mälarbanan och nuvarande cykelbanor på Bromstensvägen väster om Spånga station. Ska nu utredas. Planerad byggstart 2020.

Källa: Trafikkontoret/Stockholms stad

Örjan Hallnäs, Enskede, som cykelpendlar in till jobbet i stan, känner sig trygg i trafiken fram till att han kommer in till stan.

– Jag tycker det är bra cykelvägar och varje år ser man någon ny förbättring. Även om arbetet går långsamt vill jag ändå ge dem en eloge för att cykelbanorna ändå är såpass bra. Speciellt är det väldigt fin cykelbana ute i Hökarängen och Farsta. Men inne i stan är det inte samma säkerhet, utan man får man se upp för mycket fällor. Framför allt för taxibilar och andra bilister, men också cyklister som kör som galningar, säger han.

Söderort, planer på utökade cykelbanor. Plats: Gullmarsplan. Örjan Hallnäs, Enskede, påväg till jobbet inne i stan.

Om cyklisten Örjan Hallnäs får önska skulle ha gärna se att cykelövergången nedanför Globen förbättrades.

Framtida projekt utreds

I genomsnitt tar ett byggprojekt av ny cykelbana eller cykelfält tre år från första beslutet till att cykling kan ske. Flera framtida cykelprojekt utreds också där det behöver fattas beslut.

I hela staden planeras också cirka 2 100 cykelparkeringsplatser att anläggas under 2020.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.