ANNONS

Smala cykelbanor i nya Vega irriterar cyklister

hani, cykelbanor. Trånga cykelbanor med stolpar i Vega. Philip McCann med sonen Cedric McCann.
Philip McCann och sonen Cedric var bland de första att flytta in i nya Vega. På bilden, den omtalade gatustolpen.
Bilden på en gatustolpe mitt i en cykelbana i nya Vega har blivit omtalad på sociala medier.
– Mycket har blivit bra med Vega, men cyklisterna har glömts bort, säger cykelpendlaren Philip McCann, 35.
ANNONS
Fakta

Detta är Vegastaden

  • Vegastaden är en av de snabbast växande stadsdelarna i regionen.
  • När alla runt 4 000 bostäder är inflyttade kommer en bra bit över 10 000 invånare att bo här. De splitternya lägenheterna, radhusen och pendeltågsstationen har blivit en stor kontrast till de slitna bostadsområdena i andra delar av Haninge kommun.
  • Men kritiska röster har höjts om att Haninge glömt något: cyklisterna.
Källa: Haninge kommun/Mitt i

Den frispråkige cykelbloggaren Krister Isaksson, som sedan tidigare hävdat att Vega inte når upp till minsta godkända bredd på sina regionala cykelstråk, anser att Haninge kommun sviker sina egna ord om att gång- och cykelvägarna prioriteras i Vega.

Under bloggrubriken ”Stolpskotten i Haninge” hävdar han att de smala gång- och cykelvägarna kommer göra att gående tvingas gå ut på cykelbanorna i Vega.

Han tvivlar därför på att Haninge kommer att nå målet om att öka cykelresorna i kommunen från tre procent 2015 till 15 procent 2030.

Krister Isaksson illustrerar allt med en bild på en gatustolpe som kommunen av allt att döma placerat mitt i en cykelbana längs nya gatan Gaffelseglet.

Vi på Mitt i bestämde oss för att försöka gå till botten med detta och åkte ut till Vega.

Och visst hittade vi stolpen, och visst, hur man än vrider och vänder på det ser det konstigt ut.

hani, cykelbanor. Trånga cykelbanor med stolpar i Vega. Philip McCann med sonen Cedric McCann. "Om en förälder med barnvagn eller en hundägare med sin hund kommer här på banan samtidigt som en cyklist så omöjligt alla plats. Någon tvingas ut på bilvägen", säger Philip.

Vegaborna Philip McCann och sonen Cedric McCann på den smala cykelbanan på nya gatan Gaffelseglet i Vegastaden.

Man vill ogärna att två cyklister tampas på den smala cykelvägen. Det skulle bli direkt farligt.

Nästa fråga är, är det fler än Krister Isaksson som bryr sig?

Det är inte många cyklister ute en julieftermiddag i Vega, men vi hittar i alla fall Philip McCann, 35, och sonen Cedric, 7, som är på väg till simskolan på Torvalla i Handen.

De berättar att de var bland de första att flytta in i Vegastaden och uppe från radhuset på berget har de följt hur pendeltågsstationen växt fram och hur allt fler grannar flyttat in.

Fakta

4 000 bostäder kommer vara byggda

  • Det tidigare lantligare villaområdet Vega i Haninge byggs sedan 2012-2013 ut med nya stadsdelen Vega, eller Vegastaden.
  • Inflyttningen i lägenheter, radhus och villor har pågått sedan 2014.
  • Cirka 4 000 bostäder kommer att ha byggts när Vega är färdigutbyggt och runt 10 500 personer väntas då bo här.
  • 2019 invigdes Vega pendeltågsstation.
Källa: Haninge kommun/Mitt i

– Mycket har blivit bra med Vega, men cyklisterna har glömts bort, säger Philip McCann.

Här, längs den norra delen av Gaffelseglet som Krister Isaksson lyft fram som exempel på hur litet utrymme det finns för cyklisterna, är cykelvägens bredd nere på drygt en meter på sina håll.

– Det är en hel del här som vill leva klimatsmart och det finns dem som har rätt stora, miljövänliga cyklar som cargo bikes och det blir ju genast problem med plats. Nu byggs ju området fortfarande ut, men när allt fler ger sig ut på cykelbanorna kommer man märka att det blir trångt på sina håll, säger Philip McCann.

 

hani, cykelbanor. Cykelbanorna i nya Vega är väldigt smala på sina håll, här på bilden bara en dryg meter. Philip McCann med sonen Cedric McCann.

 

– Sedan är det ju inte skyltat här heller. Man är ju faktiskt osäker på var cyklisterna ska hålla till och var de gående ska vara, fortsätter Philip.

Han cykelpendlar själv in till city från Vega varje dag.

Något som fungerar bra nästan hela vägen. Det är just mellan Vega och Länna det är problem.

– Haninge kommun ger oss alltid svar när jag frågar eller föreslår något för cyklisterna, vilket jag tycker är bra. Men det är för mycket prat och för lite verkstad. Jag hoppas det kan bli bättring. Här till exempel finns ju plats för en bredare cykelbana så jag förstår inte varför man inte gjort det, säger han och pekar på marken intill Gaffelseglet.

Miljöpartiet kritiska

Enligt Krister Isaksson har Haninge kommun svarat i mejl på kritiken att det är ”olyckligt att cykelvägen i området inte prioriterats” och att cykeln inte hade ”samma självklara funktion” när området planerades som den har nu.

Även Miljöpartiet i Haninge, som själva var med och styrde Haninge kommun mellan åren 2006-2018, har nyligen kritiserat planeringen för cyklister i den nya stadsdelen i en insändare i Mitt i.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.