På Vattentorget finns bänkar för att slå sig ner och njuta av sol och utsikt över vattnet. Det finns även gott om plats för flanörer. Rätt genom allt går ett cykelstråk.
– Att förena vistelse och cykeltrafik på det här sättet är ett fundamentalt misslyckande. Hål i huvudet. Som att be om problem, säger Krister Isaksson, trafikplanerare vid Huddinge kommun samt även en röst i olika cykeldebatter.
"Man har misslyckats med att förena form och funktion. Och cyklisterna kommer få skulden för att det inte fungerar," säger cykelexperten Krister Isaksson.
Luca Mara
Ständiga konflikter
Över torget passerar varje dag tusentals cyklister över Söder Mälarstrand och Stadsgårdskajen till och från city. Krister Isaksson befarar att det blir ständiga konflikter mellan fotgängare och de som cyklar.
– När hela området sätter sig och restauranger och kaféer öppnar kommer det att visa sig hur dåligt det fungerar.
På Vattentorget ska tusentals fotgängare och cyklister samsas som samma yta.
Pekka Pääkkö
Svårt att lösa efteråt
Ytorna för cyklister och fotgängare skiljs åt genom målade linjer, men mer tydliga avskiljningar i efterhand skulle inte göra någon skillnad, tror Krister Isaksson.
– På en plats för flanörer tittar man inte efter symboler i backen. De strukturella problemen kommer man inte åt, vilket är synd eftersom lösningen ska vara på plats i 90 år.
"Jag kan fatta att det finns en oro över att det blir knepigt, men när cykelpendlarna tar sig förbi på morgonen är det inte mycket folk här. Och hur många fina eftermiddagar får vi i Stockholm när torget är fullt? Jag tror vi fixar det. Det är bara att ta det lugnt eller leda cykeln," säger David Ziemsky, som cyklar mot Södermalm.
Pekka Pääkkö
Cykelrampen ströks
Tanken var från början att torget skulle avlastas från cykeltrafik via en ramp från kajen. Rampen skulle gå upp till den planerade gång- och cykelbron som ska gå jämte tunnelbanebron som öppnar om några år.
Men SL och staden hamnade i bråk om brons placering. SL menade att den hamnade för nära deras bro, som skulle ta skada när den nya byggdes. Som kompromiss flyttades gång- och cykelbron längre bort – med följd att rampen behövde strykas från planerna.
Visionsbild över den planerade gång- och cykelbron längs tunnelbanebron. Den ska byggas, men utan rampen kajen, och kan bara nås från Södermalmstorg.
Stockholms stad/Mitt i
Så när nya bron väl öppnar gör det ingen skillnad för situationen på Vattentorget, menar Krister Isaksson.
– Ska cyklisterna från kajerna upp på bron och vidare in mot stan måste de i så fall ta omvägar. Bara ett fåtal kommer att göra det.
"Nu är det nytt, jag tror det ger med sig och saker kan justeras allt eftersom. Om det är mycket folk kanske det blir lite problem, men det går också att cykla under Guldbron. Jag tror det blir bra när alla vant sig," säger Christer Persson, som är på väg mot Henriksdal.
Pekka Pääkkö
Byggt för 2040
Vattentorget är utformat efter förutsättningen att rampen skulle ha byggts.
– Cykellösningen blir därför inte lika bra som det var tänkt, säger Eva Rosman, kommunikationschef på Projekt Slussen.
Samtidigt har torget kapacitet att hantera det antal cyklister som väntas där år 2040. På så vis har staden köpt sig tid att vidta eventuella åtgärder.
– Det är möjligt att göra justeringar i efterhand.
Cyklisten David Ziemsky tror att stockholmarna klarar utmaningarna.
– När cykelpendlarna tar sig förbi på morgonen är det inte mycket folk här. Och hur många fina eftermiddagar får vi i stan när torget är fullt? Jag tror vi fixar det. Det är bara att ta det lugnt eller leda cykeln, säger han.