Min lokala hjälte

Cykelexpert sågar planer i Gubbängen

Dagens cykelbana är blå, den planerade röd. Krister Isaksson vill att cykelvägen dras rakt, längs med Örbyleden i söder.
Dagens cykelbana är blå, den planerade röd. Krister Isaksson vill att cykelvägen dras rakt, längs med Örbyleden i söder.
Krister Isaksson.
Krister Isaksson.
Krokigare och längre – så ser den nya cykelbana ut som kommunen planerar längs Gubbängsfältet.

Uselt, tycker cykelbloggaren Krister Isaksson.

Cykelexperten Krister Isaksson gick upp i limningen när han såg stadsbyggnadskontorets plankarta över Gubbängsfältet, just nu ute på samråd. Han gör tummen upp för idén på att göra fältet till ett sportfält med bland annat tre idrottsplaner och en motionsslinga, men den planerade cykelbanan gör honom tvärarg.

– Den är både längre och krokigare än den som finns idag. I stadens styrdokument står att cykling ska vara prioriterat vid stadsplanering, men när man ser planerna är det sällan så.

Följden blir att cykelpendlarna – som i genomsnitt cyklar 9 kilometer åt varje håll per dag – stöter på mängder av problem under färden, menar han.

– Vid Gubbängsfältet kommer det att bli som vid Årstafältet, där bommar, bilar och foodtruckar blockerar cykelvägen när det är matcher. Om det bara vore på ett ställe vore det inget större problem men det är felplanerat på så många ställen.

Orsaken är enligt Krister Isaksson djupt rotade normer vid stadsplaneringen, som det tar lång tid att ändra på.

Maria Borup, handläggare vid stadsbyggnadskontoret, betonar att planen över Gubbängsfältet ännu bara är ute på samråd.

– Vi har fått in flera synpunkter redan, bland annat om cyklingen. Vi ska sätta oss ner och gå igenom alla yttranden, och ska ta hänsyn till dem innan vi fattar beslut, säger hon.