Cykelgarage med låsbara boxar i Järnvägsparken

I botten skulle det kunna bli kafé eller cykelverkstad. Garaget ska ta drygt 600 cyklar, varav 400 i en låst avdelning.
I botten skulle det kunna bli kafé eller cykelverkstad. Garaget ska ta drygt 600 cyklar, varav 400 i en låst avdelning.
I följetongen om vad som skulle kunna liva upp Järnvägsparken kommer nu ett konstruktivt förslag: ett färgglatt cykelgarage.

– Jag tog fram det här för att visa att det är möjligt.

Det säger Per-Åke Tjärnberg som är trafikplanerare och ansvarig för cykelparkeringen i innerstan. Han har låtit arkitektkontoret Danell Johansson och WSP konsulter rita ett förslag på hur ett cykelgarage söder om Centralstationen skulle kunna se ut.

Enligt fjolårets verksamhetsplan skulle garaget kunna få hela 600 platser, men om det blir så många vågar han inte lova i dag.

– Det beror på hur man möblerar det. De tog fram ett koncept som visar hur man kan bygga, att man kan ha en ramp och att bron ska vara väderskydd. Det viktiga var att visa att det faktiskt finns en möjlighet att anlägga något sådant här i City.

När Vattugatan löper ut mot Kungsholmen och Centralbron tappar den markkontakt och blir en bro över Vasagatan. Cykelgaraget har i skissen utformats som en ramp där man kan cykla mellan de två nivåerna. Men om det blir så är Per-Åke Tjärnberg inte säker på.

– Man får tänka på att det är en idéskiss. Det är inte troligt att många cyklister kommer ner från Vattugatan för det är inte så roligt att cykla där.

Redan i dag står det en del cyklar på den här platsen, men ändå fler framför Centralstationen.

– Cyklister är som bilister. Man är lat och vill köra kunna hela vägen fram.

För att locka folk att välja cykelgaraget har han en hel del idéer. Klart är i alla fall att det ska vara ett ställe där cykeln står säkrare än på gatan.

– Kanske får man abonnera på en plats. Kanske ska inte vem som helst släppas in. Kanske att man hyr en låda eller box inne i garaget som också är låsbar.

En del av platserna kan vara öppna för alla och resten ligga inom en låst avdelning.

– Kanske får man betala 20 kronor i månaden på ett ställe och 50 kronor på ett annat för att vara i en box och då få två säkerhetsnivåer, säger Per-Åke Tjärnberg.

Arkitekten Morten Johansson på DinellJohansson

Nu ligger bollen hos politikerna säger att förslaget tar hänsyn till att cyklister har olika behov.

– Det finns de som bara vill snabbparkera för att göra korta ärenden. Så ser cykelställen ut i dag. Och så finns cykelpendlarens behov av högre säkerhet. Men ingen av dem vill nog ha ett garage där vem som helst kan springa in.