ANNONS

Cykelkaos vid centrum

”Skitdåligt”, tycker Sara Svensson om den nya trafiklösningen vid centrum.
”Skitdåligt”, tycker Sara Svensson om den nya trafiklösningen vid centrum.
Cykel är ett snabbt och lätt transportmedel – och populärt i Solna.

Men vid Solna centrum tar allt som oftast färden abrubt slut. Tvärbanebygget tvingar cyklister och barnvagnar upp på den hårt trafikerade ­Frösundaleden.
ANNONS

När tvärbanan drogs fram täpptes två gång- och cykeltunnlar under Frösundaleden igen. I stället får cyklister och gående som inte klarar trappor krångla sig över den hårt trafikerade Frösundaleden.

Många läsare har hört av sig och undrat hur det har kunnat bli så dåligt.

– Man verkar inte ha tänkt på cyklister och gående. Ska man tvinga rullstolar och barnvagnar över gatan? Ska jag cykla med mina barn rätt i trafiken? undrar Cecilia Eriksson.

Flera andra påpekar att den så kallade serpentinvägen upp från Centrumslingan till övergångsstället är i smalaste laget. Busslaster med cyklister och barnvagnar ska samsas på den smala gångvägen som har tre skarpa 45 graders kurvor.

– När jag själv prövade den höll jag på att trilla av cykeln i en av kurvorna då cykelns längd knappt fick plats i kurvan, säger Kim Östlund.

Även när Lokaltidningen Mitt i gör ett besök i eftermiddagsrusningen är det rörigt. Cyklister trängs med barnvagnar, ”dra maten”-vagnar och äldre som inte klarar trappan. En hel del cyklister fuskar också och cyklar genom tunneln vid tunnelbanan, trots att det inte är tillåtet.

Sara Svensson, som är på väg hem från jobbet på Karolinska, väntar otåligt vid rödlyset vid övergångsstället.

– Det är skitdåligt. Jag har cyklat här i fem år och det var mycket bättre när tunnlarna var öppna.

Tommy Schwaiger tar bara övergångsstället på vägen hem.

ANNONS

– När jag ska in mot stan cyklar jag i trafiken. Det här övergångsstället är inte den bästa lösningen, menar han.

På stadsbyggnadsförvaltningen har man fått in drygt 25 klagomål gällande trafiklösningen.

”Lösningen vid platsen är en kompromiss och inte optimal. För gående och cyklister har framkomligheten blivit försämrad jämfört med tidigare” skriver förvaltningschefen Kristin Andersson i ett mejl.

Att tunnlarna stängts beror på att tvärbanan tagit stor plats och att många trafikslag ska samsas. Dessutom är marken full av vatten-, el och gasledningar, enligt förvaltningen.

Några åtgärder ska dock staden vidta, enligt Kristina Andersson:

”Vi ska förbättra skyltningen för cyklister och även separera gående och cyklister bättre genom tunneln så att det blir enklare och säkrare att komma fram.”

Fakta

Cykling i vägrampen förbjudet

Det är inte tillåtet att cykla i vägrampen längs med Frösundaleden ner till tunnelbanan.

För cyklister finns istället en cykelväg längs Centrumslingan upp till baksidan av Statoil-macken. Därifrån kommer man sedan ner i tunneln som leder under Frösundaleden intill tvärbanans station.

Källa: Solna stad