Nya cykellagen engagerar i Täby

Vägbana eller cykelbana? Nu får cyklister välja själv.
Vägbana eller cykelbana? Nu får cyklister välja själv.
Den nya cykellagen som började gälla förra veckan har både rosats och risats. Bland cyklister mest rosats.
Den 1 augusti började den nya cykellagen att gälla. Den innebär att det är möjligt för cyklister som fyllt 15 år att använda körbanan även om det finns en cykelbana intill, på vägar med en hastighetsgräns på 50 kilometer i timmen eller lägre.

Lagen har fått många att reagera både negativt och positivt. Bland cyklister har den mest tagits emot med öppna armar.

Flera av cyklisterna som Mitt i har pratat med belyser problematiken med att det oftast är trångt på cykelbanorna vilket gör det svårt för dem att ta sig fram. Olycksrisken har varit stor.

– Det här är ett bra initiativ. Risken är så hög att något händer bland barnvagnar, hundar och gående. Det är också bra att det är en lag så att alla måste visa hänsyn och det gäller att ha ett bra omdöme, både som cyklist och bilist. Tidigare har bilister ibland markerat genom att köra lite närmre vilket är obehagligt, säger en boende i Enebyberg.

– Det här är ett bra initiativ, säger Enebybergsbon. Foto: Jens Kassnert

Lång cykelväg

Längs Enebybergsvägen och Täbyvägen sträcker sig en breddad cykelbana som under rusningstimmarna är välfylld. Här tränar även flera cyklister, bland annat Mathias Kantanen från Täby.

– Att man numer kan använda vägbanan är bra. Egentligen har väl cyklister alltid kört på vägbanan. Nu tror jag att det blir säkrare om alla visar hänsyn och blir uppmärksamma på trafiksituationen för cyklister, säger han.

– Egentligen har väl cyklister alltid kört på vägbanan, säger Mathias Kantanen, Täby.

De som pendlar in till de centrala delarna av Stockholm är vana att cykla bland bilar.

– Visst kan det bli farligt ibland men på vissa sträckor måste man ut i vägbanan då det inte finns någon cykelväg där, säger Hans Öjemyr som bor i innerstaden.

Bilister inte lika positiva

Motormännen är landets största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

– Cyklister följer ju inte trafikreglerna normalt sett, hur blir det då när de ska vara bland bilar? Ur trafiksäkerhetspunkt är detta förkastligt och nollvisionen kommer aldrig att kunna uppnås, säger Jan Björklund som är ordförande på Motormännen.

Jan Björklund tror att vi nu kommer få se fler olyckor i trafiken.