Cykelpendlare i direkt livsfara

Flera gånger i veckan cyklar Magnus Emanuel 3,5 mil till jobbet i Solna, via den farliga Roslagsvägen.
Flera gånger i veckan cyklar Magnus Emanuel 3,5 mil till jobbet i Solna, via den farliga Roslagsvägen.
Bygg cykelbana till Täby nu. Det kräver Åkersbergaborna, som i dag tvingas cykla längs med Roslagsvägen för att ta sig mot Stockholm.

Men ingen kan lova att den planerade cykel­vägen till Täby blir av.

Morgontrafiken dundrar förbi när Magnus Emanuel kommer cyklande­ upp mot Stava. Här, i vägrenen på Roslagsvägen, cyklar­ han några gånger i veckan på väg till jobbet i Solna.

– Jag är inte rädd, men visst är 276:an farlig. Men det är enda alternativet för oss som vill cykla in mot Stockholm. Fast jag skulle inte ta med barn här, säger han.

Magnus Emanuel är inte ensam om att längta efter en ny cykelväg till Täby. Ämnet har vållat en het debatt i flera facebookgrupper, där många beskriver Roslagsvägen som en ”livsfarlig väg” som ”endast härdade cyklister pallar att cykla”. Även kommunen bedömer att 276:an mot Rosenkälla har en ”väldigt undermålig säkerhetsstandard”, för att citera den kommunala cykelplan som tas fram just nu.

Och tanken är att, på sikt, bygga­ en asfalterad cykelväg mellan Täljö och Arninge. Det står i Trafikverkets egen cykelplan.

– En fyra meter bred asfaltsväg till Täby vore drömmen. Men det vet vi inte om vi får till, säger Johan Bergqvist, trafikplanerare på kommunen.

Enligt honom är det svårt att få plats med en ny cykelväg på huvud­sträckan, mellan Täljö och Rydbo. Där finns nämligen redan­ en arbetsväg för skogsbruk.

Ett annat problem är att kommunen inte äger marken. Än så länge finns inga avtal med de berörda markägarna, däribland Rydboholm, och varken kommunen eller Trafikverket har avsatt pengar till en regional cykelväg. Kommunen anser nämligen att Trafikverket ska stå för notan, då cykelvägen ska bli en regional väg.

Men Trafikverket har inte gjort mer än att märka ut vägen som en planerad väg i sin cykelplan.

– Vi har en lista på finansierade­ projekt och denna väg är inte med. Inget är på gång, säger Fredrik­ Månsson på Trafikverket.

Kommunen har heller inga planer­ på att expropriera, ta över, marken för att få till den för många efterlängtade cykelvägen.

– Vi vill vara överens med markägaren, vare sig det är Rydboholm eller någon annan, säger Hampe Klein (M), ordförande i byggnadsnämnden.

Men en ljusning kan finnas. Kommunen har inlett en förhandling med företrädare för Rydboholm, för att se om det går att förbättra den steniga arbets­vägen mellan Täljö och Rydbo så att den kan användas som cykelbana fram tills att en riktig cykelväg blir av. Till detta finns pengar avsatta.

Fakta

Flera nya cykelvägar byggs

Just nu byggs cykelväg på Svinningevägen mellan Backsippevägen och Spånlötsvägen.

I höst påbörjas en cykelväg mellan Malmstigen och Margretelundsvägen på Tråsättravägen. Det görs också ett förarbete för cykelväg på Domaruddsvägen samt på Tråsättravägen mellan Skrakvägen och Knip­vägen.

Trafikverket planerar för cykelväg på Svinningevägen mot Kulla vägskäl. Källa: Österåkers kommun