Cykelpolisen: ”Visa respekt för varandra”

Cykelpolis Krister Drakeklint
Märkescykel eller skrothoj spelar ingen roll. Alla är vi lika inför lagen.
Regler i all ära – men i första hand handlar det om att visa respekt.
Det menar Krister Drakeklint, polisen som ägnar dagarna åt att försöka banka trafikvett i Stockholms cyklister.

Krister Drakeklint har sett många exempel på vårdslöst cyklande under sina år som cykelpolis i innerstan.

– Ofta är det en brist på hänsyn som ställer till det. Det är ”jag, jag, jag” som gäller och många har svårt att se till sin egen trafikantgrupps tillkortakommanden. De tror att det är okej att göra fel om andra gör fel, säger han.

”Kan inte köra maxhastighet”

Det vanligaste felet är, inte helt oväntat, att cyklisterna har för bråttom.

– Det gäller samma som i biltrafiken. Bara för att du har en Porsche kan du inte köra i maxhastighet. Du måste ta hänsyn till rådande trafiksituationen. Tyvärr finns det många med racercykel som inte bryr sig om det.

Att hitta folk som kör mot rött är som att fiska i ett akvarium

Krister Drakeklint

 

Ta hänsyn till väglaget

Så hur snabbt får man cykla egentligen? I dag finns inga krav på hastighetsmätare för cyklar vilket gör det svårt att bevisa vem som gör sig skyldig till fortkörning. Trafikskyltar gäller, men det finns andra saker som avgör hur snabbt man faktiskt får köra.

– Om man är vållande till en olycka för att man hållit en för hög relativ hastighet kan man fällas för det. Allt beror på omständigheterna. Om det är mörkt, blött och regnigt bör du förmodligen sänka hastigheten, säger Krister Drakeklint.

Fakta

Så mycket måste du böta om du bryter mot reglerna

Ringklocka saknas/ur funktion – 500kr

Cykla på fel vägbana (t.ex. på gångbana/trottoar) – 500kr

Cykla på väg med “Förbud mot fordonstrafik” – 500kr

Cykla på väg med “Förbud mot infart” – 500kr

Cykla mot enkelriktat – 500kr

Cykla mot rött – 1500kr

Otillåtet antal passagerare (skjutsning) förare – 500kr Passagerare – 500kr

Inte väja för gående vid obevakat övergångsställe – 1500kr

Cykla över spärrområde – 800kr

Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500kr

Inte ge tecken (t.ex. vid sväng/körfältsbyte) – 500kr

Källa: Cykelfrämjandet

Kan bli dyrt

Det finns fall då polisen bötfällt cyklister med hjälp av lasermätare, men det är inte särskilt vanligt.

– För några år sedan tog vi en på Götgatsbacken som körde i 28 kilometer i timmen, trots att det är sju kilometer i timmen som gäller där. Det blev 1 000 kronor i böter.

Att cykla mot rött är ännu dyrare och går på hela 1 500 riksdaler. Inte heller där lägger polisen några stora resurser, men på senare år har man skärpt till kontrollerna. Vid en kontroll i korsningen Götgatan/Hornsgatan nyligen rapporterades 42 rödljuskörningar på mindre än en timme.

– Att hitta folk som kör mot rött är som att fiska i ett akvarium tyvärr, säger Krister Drakeklint.

Vill se fler reflexjackor

Hans råd är enkelt: Visa respekt och använd ditt sunda förnuft så slipper du åka dit. Och se över din garderob.

– Klä dig så lysande som möjligt så att andra trafikanter kan se dig. Det finns helreflekterande jackor som är som en enda stor reflex.