Min lokala hjälte

Cykelstradan till stan i farozonen

Broar i Sundsvall och Motala kan i värsta fall stjälpa förslaget att bygga en cykelstrada mellan Täby och Stockholms city.

För ett år sedan avslöjade Lokaltidningen Mitt i planerna på en cykelstrada som ska kunna ta cyklister från Täby, via Danderyd, in till stan snabbt och enkelt med en fil i varje riktning och vinterunderhåll.

I december överlämnade länsstyrelsen förslaget om ny länsplan för 2014–2025 till regeringen. Den inkluderar planering av cykelstradan, eller Täbystråket som den också kallas. Tanken är att stråket ska kosta 126 miljoner kronor och att det ska börja byggas någon gång mellan 2017–2019.

Men vid ett möte i trafikutskottet i november listade Trafikverket cykelstradan som ett bland ett 20-tal andra projekt som kan försenas eller inte byggas alls vid ett ekonomiskt underskott. Trafikverket tar upp frågan då det pågår en politisk diskussion om hur två broar i Sundsvall och Motala ska finansieras. Bygget kan beröra även kostnader för infrastrukturen i Stockholms län.

Frågan är känslig, enligt en handläggare på Moderaternas riksdagskansli.

– Ambitionen är att vi ska lösa allt så att inget projekt behöver strykas, säger han.

Redan i slutet av januari ska man vara klar över hur det blir menar handläggaren.

Täbys kommunalråd Erik Andersson (M) har, tillsammans med Trafikverket och politiker i Danderyd, arbetat för att cykelstradan ska bli verklighet.

– Det är ovanligt med en cykelsatsning i en länsplan och den är jätteviktig, säger han.

I april ska riksdagen fatta beslut om länsplanen och då blir det klart om cykelstradan blir verklighet eller inte.