Cykeltrend leder till trängsel och olyckor

Nu blir det trängre på cykelbanorna igen efter en lugn sommar. Cykelolyckorna fortsätter att öka på Norrmalm och de värsta gatorna är Birger Jarlsgatan och Odengatan.

Trenden att välja bort ­bilen och kollektivtrafiken för att i stället ta cykeln håller i sig. Och stadens uttalade mål är att cyklisterna ska bli ännu fler – för miljöns skull. Men situationen på cykelbanorna är redan ansträngd på många håll, och antalet ­cykelolyckor på Norrmalm har ökat de senaste åren.

– Man måste bygga ut cykelbanorna bättre. Det byggs en hel del, men kvaliteten är inte alltid helt bra. Moderaterna är visserligen intresserade av att bygga cykelbanor, men de vill ha enklare lösningar och smalare banor, säger Martin Hansson (MP), ledamot i trafik- och renhållningsnämnden.

134 cykelolyckor där människor skadades så pass allvarligt att de registrerades av sjukhus eller polis skedde på Norrmalm under 2013. Samma siffra under 2011 var 128, varav en dödsolycka. Oanmälda, lindrigare, olyckor syns inte i statistiken, och mörker­talet är troligtvis stort.

– Vi tittar absolut på olycksstatistik och följer upp den när vi tittar på åtgärder i cykelinfrastrukturen, säger trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).

Det cykelstråk som var mest olycksdrabbat på Norrmalm i fjol var Odengatan och Birger Jarlsgatan. 24 olyckor, tolv på vardera gata, var så allvarliga att de krävde polis eller sjukvårdare. Odengatans cykelbanor fick sig dock ett ansiktslyft under slutet av året.

De senaste tio åren har cyklandet ökat med 76 procent i innerstan, enligt en rapport från staden. Till 2030 hoppas man dessutom att 20 procent fler stockholmare ska cykla.

Hur ska alla få plats om ännu fler ska cykla?

– Det finns en begränsad yta där flera trafikelement måste fram. Men man kan titta på parallellgator som inte används så mycket av bilar där cyklister i stället kan ta sig fram. Så det är inte säkert att man måste ta bort något annat för att få plats med cykelbanor, säger Ulla Hamilton.

Martin Hansson tycker att bilismen måste ge vika.

– Att ta utrymme från bilfälten för att bredda cykelfälten är bra. Och att, där det är möjligt, ta bort bilparkering på ena sidan vägen är också en bra lösning.

Fakta

De värst drabbade gatorna

Källa: Transportstyrelsen, Strada