Cykeltunneln kan bli längst i världen

Cykla till jobbet – i världens längsta cykeltunnel, 45 meter under markytan.

Inom några år kan City­banans arbetstunnel bli en raketsnabb cykelpendlarväg genom hela stan.

Om några år skulle du kunna cykla från Solna till Vasastan på fem minuter och hela vägen till Södermalm på fem minuter till – helt utan biltrafik att väja för.

Lokaltidningen Mitt i kan nu avslöja ett oväntat och spektakulärt förslag som utreds av Trafikverket: En cykelpendlingstunnel under jord bredvid City­banan.

Tunneln skulle, enligt förslaget, gå genom den arbetstunnel som redan nu löper separat längst med hela Citybanan.

Ulf Lundström, säkerhetssamordnare för Trafikverkets vägtunnlar, bekräftar att saken just nu utreds av konsultbolaget Thyréns på uppdrag av myndigheten.

– Det vi undersöker är framför allt någon form av arbetspendling, främst morgon- och eftermiddag. Nattetid måste tunneln användas till underhåll.

Men stora delar av tiden står tunneln tom. Det är under dessa tider cyklister skulle kunna rulla ner i någon av arbetstunnelns påfarter – vid Söder Mälarstrand, Tors­gatan, eller Tomteboda i Solna.

Tunneln ligger mellan 10 och 45 meter under marken och sträckan är totalt ungefär 4,1 kilometer lång. Det gör den – om den blir av – till världens längsta cykeltunnel. Hela sträckan skulle ta strax under tio minuter att cykla, för en cyklist som trampar på bra i 30 kilo­meter i timmen.

– Nu håller vi på att undersöka om det är tekniskt och lagligt möjligt att använda tunneln till det här. Det är en service- och räddningstunnel i första hand, och en cykelbana får inte störa säkerheten, säger Ulf Lundström.

Hissar för att frakta upp och ner cyklisterna har också diskuterats.

– Men då skulle det handa om en helt annan prisklass.

En eventuell cykeltunnel skulle inte öppna vid Citybanans öppnande 2017 utan senare, enligt Ulf Lundström, som menar att tågtunneln är prio ett. Enligt honom kom den spektakulära idén från en liknande tunnel i Lyon där en vägtunnel har kompletterats med en cykelbana i en arbetstunnel.

– Jag tyckte att det fanns skäl att undersöka saken här också, säger han.

Konsultbolaget Thyréns bekräftar att de fått utredningsuppdraget av Trafikverket men vill inte gå in närmare på vad man kommit fram till hittills.

Här, i Tomteboda, skulle Solnas cyklister kunna rulla ner i tunneln.