ANNONS

Cykelväg först om sex år

Den så kallade Grisslingerakan på länsväg 222 mellan Mölnvik och Ålstäket har i dagsläget bara en trottoar där gående och cyklister får samsas.
Den så kallade Grisslingerakan på länsväg 222 mellan Mölnvik och Ålstäket har i dagsläget bara en trottoar där gående och cyklister får samsas.
Grisslingerakan är en av de farligaste sträckorna för Värmdös oskyddade trafikanter. Ändå hamnar en cykelbana längs med vägen långt ner på prioriteringslistan.
ANNONS

Kommunen har tagit fram en cykelplan med totalt 8,8 mil nya gång- och cykelvägar. Utbyggnaden ska vara färdig år 2030.

I planen, som ska klubbas av kommunfullmäktige senare i vår, hamnar Grisslingerakan som nummer 23 av 32 på prioritetslistan. Detta trots att sträckan egentligen är högprioriterad av kommunen.

– Kommunen kan ändå inte göra något, det är inte vår väg, säger kommunens trafikplanerare Patrik Stenberg, som tidigare beskrivit sträckan som ”livsfarlig”.

Prioriteringen går efter när det är realistiskt att vägarna byggs. Och det bestämmer Trafikverket i det här fallet. Just nu är planen att bygget ska starta 2017.

– Sedan tar det två–tre år att bygga också, säger Trafikverkets projektledare Linnéa Ljung.

Enligt henne är det beslutsprocessen som skjuter upp bygget.

Hagabergsbon Rikard Söderberg cykelpendlar till jobbet i Stockholm varje vardag. Grisslingerakan är värst.

– Det är den man har ont i magen för varje dag, säger han.

För två år sedan blev han till och med påkörd när en bilist körde ut från en av utfarterna utan att titta sig för.

ANNONS

– Det bara small och jag flög rakt ut på vägen, säger Rikard Söderberg.

Han tycker att det är vansinnigt att det inte händer något på tre år, särskilt för barnens skull.

– Att det inte finns någon säker väg för barnen som bor öster om Ålstäket att ta sig till centrum är hål i huvudet. Jag släpper inte ut mina barn där, det är livsfarligt. Det finns inga marginaler. Det räcker med en liten sladd så är man ute framför en buss, säger han.

Kommunen har försökt att få Trafikverket att skynda på arbetet.

– Jag har påtalat detta hur mycket som helst. Vi har opponerat oss genom yttranden till länsplanen och det har kommunstyrelsen också gjort, säger Patrik Stenberg.

En gång- och cykelbana var på väg att byggas på Grisslingerakan redan 2005. Handlingsplanen var klar och entreprenörer upphandlade, men så blev bilköerna mot Stockholm på sträckan kaotiska på morgonen.

– Vi fick kalla till krismöte och efter det tog vi fram trefältslösningen, säger Torbjörn Lundbom, som då var projektledare vid Trafikverket.

Ett halvår senare var det klart. Men gång- och cykelbanan uteblev.

– Det blev bara 1,5 meter kvar på norra sidan så det blev en gångbana som man kan nyttja för cykel. Det var ingen bra lösning, medger Torbjörn Lundbom, som menar att detta var en temporär åtgärd.

Den temporära lösningen ser nu ut att bli kvar i minst 13 år sammanlagt.

Fakta

Grisslingerakan ska bli fyrfilig

Enligt Trafikverkets förslag ska sträckan få fyra körfält.

Flera utfarter stängs av och i stället byggs en lokalgata parallellt med 222:an.

Gångvägar byggs under 222:an.

En ordentlig gång- och cykelväg byggs på norra sidan.

Källa: Trafikverket

ANNONS