Cykelväg i Söderledstunneln: Både ris och ros

"Är djupt skeptisk", "låter jättespännande" och "riktigt dåligt".
Förslaget om en ny cykelbana i Söderledstunneln splittrar trafiknämnden.

Ta bilarnas körbana och bygg en ny dubbelriktad cykelväg i den östra delen av Söderledstunneln. Det är trafikborgarrådet Daniel Helldéns (MP) förslag för att lösa trafikkaoset på Götgatsbacken.

Förändringen föreslås ske år 2020 när bygget av Slussen går in i en ny fas.

Så här tycker de andra ordinarie partierna i trafiknämnden:

Cecilia Brinck, (M), vice ordförande i trafiknämnden

– Förslaget om att föra ned cyklisterna i Söderledstunneln är riktigt dåligt. Avgasluften som skapas nere i tunneln är skadlig och förslaget riskerar att öka den allvarliga olycksrisken för cyklisterna som ska trängas med fortkörande bilar. Dessutom är tunneln redan underdimensionerad för den trafik vi har i dag. Att då smalna av biltrafiken ytterligare kommer minska framkomligheten avsevärt, skriver hon i ett mejl till Mitt i.

Jan Valeskog, (S), ledamot i trafiknämnden

– Vi har ingenting emot att det utreds, men bedömer det inte som särskilt lämpligt eller realistiskt. Det är bilarna som ska gå under jord, inte cyklisterna, säger han till Södermalmsnytt.

Patrik Silverudd (L) Liberalerna

Patrik Silverudd, (L), ledamot i trafiknämnden

– Visst kan man titta på möjligheten. Det vore bra om man kunde få bort cyklister från Götgatsbacken. Men jag är djupt skeptisk, för att det är ganska ont om plats, säger han till Mitt i.

Karin Ernlund, (C), ledamot i trafiknämnden

– Jag tycker att det låter jättespännande. Sedan får man såklart titta på frågor som trafiksäkerhet och luft. Men en jättebra idé att man tittar på det här är min spontana reaktion, säger hon till Mitt i.

Sara Stenudd, (V), ledamot i trafiknämnden

– Jag har ingen kommentar till det, säger hon till Mitt i.