Min lokala hjälte

Cykelväg utanför hus tas bort efter olycka

I fjol blev en kvinna påkörd och många är livrädda när de går ut genom porten.

Men nu har trafiknämnden bestämt att den farliga cykelbanan ska bort.

Beslutet som klubbades i trafiknämnden i förra veckan är en seger för hyresgästerna på Hägerstensvägen 235–239.

– Vi hade ett husmöte häromdagen, och jag fick applåder av allihop, säger Robert Kalmér, som genom namninsamlingar och skrivelser kämpat hårt för att cykelbanan ska bort.

Lokaltidningen Mitt i har flera gånger berättat om den enkelriktade cykelbanan som löper förbi Familjebostäders hus mellan Axelsberg och Örnsberg. Där går de som bor i huset i stort sett rakt ut i banan när de kliver ut genom porten. Cykelbanan ligger i en nerförsbacke där farten blir hög.

Föräldrar har vittnat om hur de dragit in barnvagnen i panik i porten för att undvika kollision med cyklister.

– Det är ju livsfarligt att gå ut här. Cykelbanan var ett feltänk redan från början, säger Robert Kalmér.

Förra året blev Mona Forsmark, som bor i ett av husen, påkörd av en cyklist som kom susande nerför backen. Hon tuppade av och fick sprickor i revbenen.

– Det kunde ha gått riktigt illa, berättade hon då i Lokaltidningen Mitt i.

När politikern Annika Ödebrink (S) – som redan tidigare ifrågasatt cykelbanan – läste om olyckan beslutade hon att återigen ta upp frågan i trafiknämnden. Den här gången fick hon gehör både hos tjänstemän och politiker.

Trafikkontoret medger att cykelbanan är av dålig standard och att man därför ska ta bort den och leda ut tvåhjulingarna till vägbanan i stället. Förändringen ska genomföras nästa år.

”Vi anser att cykling i blandtrafik skulle fungera med tanke på att det är en nerförsbacke för cyklisterna och en skyltad fordonshastighet på 30 kilometer i timmen”, skriver trafikkontorets handläggare Lotten Backström i ett mejl.

Trafikkontoret påpekar även att Hägerstensvägen har motorfordonsförbud på sträckan i rusningstrafik på morgonen och eftermiddagen.

David Helldén (MP) tycker dock inte att man ska nöja sig med att köra ut cyklisterna på vägbanan, utan i stället överväga om det går att sätta upp ett staket eller smalna av gatan.

– Bara för att man byggt så klantigt från början behöver man inte utesluta möjligheten att separera bilar och cyklister. Man måste titta på olika lösningar, säger han.