Min lokala hjälte

Cykelvägarna ska bli fler och bättre

Mattias Bengtsson Byström är en av många som har börjat cykelpendla mellan Huddinge och Stockholm.
Mattias Bengtsson Byström är en av många som har börjat cykelpendla mellan Huddinge och Stockholm.
Huddinge ska satsa på cykelvägarna. Det är på tiden, tycker Mattias Bengtsson Byström som cykelpendlar till Stockholm.

– Cykelvägarna behöver verkligen förbättras.

Att cykla har alltid varit en del av hans liv. Men flytten till Huddinge förändrade Mattias Bengtsson Byström.

– Han blev mer hardcore, med vadderad rumpa och bättre ­cykel, säger frun Linn Bengtsson Byström.

Mattias skrattar och instämmer.

– För att få ihop livspusslet lämnade jag på dagis med cykeln, sedan åkte jag hem med cykeln innan jag drog in till stan. Så en dag tänkte jag, äh, jag testar att cykla hela vägen.

Då hade han en oväxlad Kronancykel. Nu – bara några år senare – kör han på en ny lätt cykel och fullt ombytt till jobbet inne i Stockholm. Och resorna har fått honom att reagera på hur cykel­nätet i Huddinge ser ut.

– Flera cyklar nu, och fler gör det året om. Men cykelbanorna är helt underdimensionerade.

Mattias Bengtsson Byström tycker framför allt att gång- och cykelbanorna borde bli bredare, och att de borde vara åtskilda med målad kantsten.

– Att blanda med fotgängare är inte bra, det kan leda till olyckor och det blir hetsigare stämning.

En annan sak han har reagerat på runt om i hela Huddinge är att det behövs fler cykelvägar, och bättre skyltning.

– Nu kan en cykelväg bara ta slut, och skyltarna om vart cykelvägarna leder bara upphör helt plötsligt.

Cykelnätet känns inte genomtänkt, menar han. Och får medhåll av Tomas Hansson (KD), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

– Huddinge har under många år planerats med bilen som utgångspunkt. Men nu är det nödvändigt att vi planerar utifrån gång- och cykeltrafiken eftersom kommunen växer och vi ska samtidigt klara av att transportera oss.

Kommunfullmäktige antog därför nyligen en ny trafikstrategi, som innebär att planeringen ska utgå från gång-, cykel-, och kollektivtrafik.

– Vi behöver resa på annat sätt även av klimat- och miljöskäl, så att vi minskar belastningen på miljön.

Strategin ska nu följas upp med konkreta arbetsplaner, och kommunens gamla cykelplan ska revideras. Och för de som cykelpendlar mellan Huddinge och Stockholm kan bättre vägar vara på gång.

– Stockholms stad har tagit fram en ny cykelplan som berör oss, men där vi inte har planerat mer cykelvägar på vår sida om gränsen. För att få ett flöde över kommungränsen behöver vi se över det nu, säger Tomas Hansson.

Cykelbanorna är helt underdimensionerade. Mattias Bengtsson Byström