Välj ditt område
Irene Öman jobbar med uthyrning av kontor och ser hur cykelsituationen blir allt viktigare
Irene Öman jobbar med uthyrning av kontor och ser hur cykelsituationen blir allt viktigare

”Jag vill kunna cykla till jobbet i kostym”

Nyheter Vallentuna får sämre poäng än jämförbara kommuner i Cykelfrämjandets ranking "Velometern".
Cyklisten Irene Öman drömmer om en bättre framtid för cyklande Vallentunabor.
- Det byggs mycket men cykelinfrastrukturen hänger inte med, säger hon.

Irene Öman bor i Lindholmen och jobbar i Solna. För det mesta blir det bilen till jobbet. Men var förutsättningarna bättre skulle hon gärna cykla. Drömmen är att susa fram på elcykel på en höghastighetscykelled.

– Jag skulle vilja cykla till jobbet i kostym på elcykel.

 Jag skulle vilja cykla till jobbet i kostym på elcykel.

Det skulle kräva en hel förändringar; att cykeln blev ett eget transportslag och att det byggdes cykelvägar där man varesig skulle krocka med bilister eller gående.

Vallentuna har en bra bit kvar till det. I år deltog Vallentuna kommun för första gången i ”Velometern”, Cyklefrämjandets ranking av kommunernas arbete med cyklism.

– Jag tycker att det är bra att Vallentuna deltar, från det här kan vi bara gå uppåt, säger Irene Öman.

Kommunerna deltar frivilligt i rankingen och betalar en liten summa för det. I rankingen mäts bland annat kommunenens infrastruktur och underhåll av cykelvägarna, cykelpolitiken och arbetet med information och marknadsföring. Kommunen får också rekommendationer på vad man ska göra för att förbättra för cyklandet. 50 kommuner deltog i år.

Resultatet för Vallentuna är inte strålande – fyra från botten.

Jag är nöjd att vi är med, det gör att vi kan lyfta cykelfrågan.

– Att komma fjärde sist är inget att vara nöjd över. Men jag är nöjd att vi är med, det gör att vi kan lyfta cykelfrågan och att vi kan se vad vi måste vi bli bättre på, säger Daniel Jäderland, trafikplanerare på Vallentuna kommun.

Att avsätta mer resurser till cykelinfrastruktur och skyltning av cykelvägnätet och att politiskt anta den cykelplan som har påbörjats är några av de rekommendationer som Cykelfrämjandet ger till Vallentuna kommun.

Men också att främja cykling i tjänsten bland de kommunanställda och att påbörja dialog och samarbete med lokala cyklister.

– Generellt är rekommendationerna bra. Sedan ska man ha resurser för att genomdriva dem.  Både personella och ekonomiska, säger Daniel Jäderland.

Han berättar att vissa saker är på gång. Till exempel ska cykelvägnätet i Karby/Brottby skyltas upp redan i vår.

– Skyltar är beställda och kommer upp så snart de kommer från fabriken.

Cyklisten Irene Öman menar att det också handlar om att lyfta statusen på cyklandet rent allmänt.

Jag ser vilken hätsk stämning det är mot cyklister på sociala medier.

– Som cyklist är man ständigt nedprioriterad. Man är i vägen för bilar på bilvägar och ses som en fara på gångvägar. Jag ser vilken hätsk stämning det är mot cyklister på sociala medier. Cykeln är ett färdsätt att transportera sig med och borde bli ett eget transportslag, säger hon.

Velometern

50 kommuner deltog i cykelfrämjandets Velometer i år.

Kommunerna får poäng för sitt arbete inom:Befintlig infrastruktur, Infrastruktur/underhåll, Information/marknadsföring, Aktiviteter 2016, Cykelpolitik samt Uppföljning och mätning. I bedömningen tas hänsyn till kommunens storlek.

Från norra Stockholm deltog Sollentuna (plats 13), Danderyd (17), Täby (21), Österåker (25), Järfälla (28), Upplands Väsby (43), Upplands-Bro (44) och Vallentuna (47)

Läs hela undersökningen!

Källa: Kommunvelometern

Detta görs i Vallentuna

  • Skyltar för cykelvägnätet i Karby Brottby –  kommer  i vår.
  • Parkeringsnorm – vid nybyggen ställs även krav på cykelparkeringar – arbete pågår.
  • Vinterunderhåll: I vinter ska cykelvägnätet mot Täby sopsaltas istället för att plogas. Detta för ett bättre vinterväglag för cyklar. Täby kommun sopsaltar sina större cykelvägar.

Större cykelstråk mellan kommuner:

  • Väg 268 mellan Vallentuna och Upplands väsby: Diskussioner pågår mellan Trafikverket och kommunerna för att få till en sammanhållen cykelväg hela sträckan.
  • Arningevägen: Nätverket Stockholm Nordost vill ha en cykelväg hela sträckan. men eftersom vägen är statlig är detta statens ansvar.

Källa: Vallentuna kommun

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Här ökade bopriset med 40 procent – på ett år

Nyheter

Amrita fick rasistisk lapp i brevlådan

Sjukvård

Hundratals marscherar mot BB-kaoset

Trafik

Långa köer på E4/E20 södergående i Hallunda

Blåljuskollen Haninge, torsdag
Morgonkollen

Man knivskars svårt – fick lungan punkterad

Nyheter

Här är kommunen som hyllas av Cykelfrämjandet