Cyklarna får bilarnas körfält på Liljeholmsbron

Liljeholmsbron har i dag två dubbelriktade cykelbanor.
Liljeholmsbron har i dag två dubbelriktade cykelbanor.
Stadsgårdsleden är en olycksdrabbad vägsträcka.
Stadsgårdsleden är en olycksdrabbad vägsträcka.
Bilarnas körfält blir till cykelbanor på Liljeholmsbron och Stadsgårdsleden. Det förväntas trafiknämnden besluta på sitt nästa möte.

Liljeholmsbron och Stadsgårdsleden är utpekade cykelpendlingsstråk i stan. Liljeholmsbron har i dag dubbelriktade cykelbanor – som föreslås enkelriktas.

På den östra brohalvan föreslås gång- och cykelbanan breddas till att bli 6 meter. För att få plats för detta kommer därför ett av bilarnas körfält att tas bort söderut.

– Vi prioriterar cykelstråk och vill ha fler cyklister, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd.

Runt 26 000 motorfordon per dag åker över Liljeholmsbron, enligt siffror från trafikkontoret, och i rusningstid är det ofta köer.

Vad säger du till bilister som redan i dag är trött på att sitta i köer?

– Bedömningen är att det ska klaras av att göra detta. Man får kanske inte ta bilen till stan. Sedan är också förhoppningen att fler kommer att cykla, säger Daniel Helldén.

De nya cykelbanorna på Liljeholmsbron får dock vänta några år. Ombyggnationen kommer att ske tidigast samtidigt som bron ska renoveras år 2019.

På Stadsgårdsleden förelås också nya cykelåtgärder. Stråket som förbinder Slussen med Danvikstull är vältrafikerat och olycksdrabbat, här har bland annat tre personer dött i trafikolyckor de senast tio åren.

– Det är i dag en osäker cykelmiljö, som vi får många klagomål om. Det är viktigt att få till en säker infart, säger Daniel Helldén.

Gång- och cykelbanan föreslås bli dubbelt så bred – från 3,4 meter till 6,7 meter. För att få plats med detta är tanken att ungefär 300 meter av ett av bilarnas körfält tas i anspråk i höjd med Fotografiska. På övriga delar av sträckan anses det finnas plats att bredda cykelbanan, utan att övrig trafik påverkas. Cykelbanorna på Stadsgårdsleden kan vara på plats tidigast 2018.

Trafiknämnden tar det officiella inriktningsbeslutet om de nya cykelbanorna på sitt möte den 16 juni.

På Södermalm byggs också just nu nya cykelbanor på Långholmsgatan norr om korsningen Folkskolegatan, vilket Mitt i tidigare rapporterat om.

Att bygga en meter cykelbana i innerstan kostar mellan 35 000 och 60 000 kronor per meter, i ytterstaden är det ungefär halverade summor.

Fakta

En kvarts miljard satsas på cykling i stan

Totalt investeras runt 215 miljoner kronor på cykelbanor i nedanstående projekt.

* Liljeholmsbron och Hornstull, ca 33 respektive 41 miljoner

* Nybroplan-Gustav Adolfs torg, ca 21 miljoner

* Stadsgårdsleden, ca 24 miljoner

* Bällsta bro, ca 6 miljoner

* Hässelbystråket, tre sträckor, ca 39 miljoner

* Spångavägen mellan Enevägen och Enebyvägen, ca 15 miljoner

* Skärholmsstråket, tunnel vid Västertorp, ca 20 miljoner

* Örbyleden, ca 16 miljoner

Källa: Trafiknämnden