Min lokala hjälte

Cyklisten körde på Daisy

Daisy Andreasson, 2,5, vill vara ute och leka och bada. I stället måste hon ligga så här i en hel månad. ”Vi vill att folk ska fatta att man måste hålla ner farten”, säger mamma Susanne Nylén.
Daisy Andreasson, 2,5, vill vara ute och leka och bada. I stället måste hon ligga så här i en hel månad. ”Vi vill att folk ska fatta att man måste hålla ner farten”, säger mamma Susanne Nylén.
Den härliga sommar­utflykten slutade i katastrof.

Plötsligt kom en cyklist i full fart – och körde på 2,5-åriga Daisy.

– Hon hade kunnat dö, säger pappa Håkan, som nu vill uppmana alla ­cyklister att tänka sig för.

Sängen på hjul ser ut som en bår och står mitt på vardagsrumsgolvet. I den ligger lilla Daisy, med högerbenet rakt upp i luften. På andra sidan hänger en tyngd, eller en ”gunga”, som Daisy kallar den. Den väger tre kilo och ska göra så att hennes brutna lårben hamnar rätt igen.

– Hon måste ligga så här dygnet runt i en månad. Vi tvättar henne med tvättlapp och har fått gå tillbaka till blöjor igen, berättar mamma Susanne Nylén.

Det var inte så här sommaren skulle bli.

Familjen skulle flytta till sitt nyinköpta hus, innan Susanne, som väntar tvillingar, blir för trött. Och Daisy skulle gå sista månaden på förskolan som hon älskar. I stället är de nu fast i lägenheten i Hammarby sjöstad.

Det var den 5 juni som förskolan skulle ha sommaravslutning med picknick i Tantolunden. Pappa Håkan Andreasson, som var med, släppte ner Daisy vid en gång- och cykelväg i parken där barnen brukar titta på tågen. Sedan sa det pang.

– Kvinnan på cykel kom så fort. Daisy bara flög rakt upp i luften och landade på benet, berättar han.

Ambulansen var där på nolltid och körde i ilfart till Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Susanne sväljer och tittar på sin lilla dotter, som glatt sjunger ”Blinka lilla stjärna”, samtidigt som hon tittar på Smurfarna och leker med en rosa napp.

Det har gått fem dagar sedan olyckan och de har precis fått komma hem.

– Första nätterna varken sov eller åt hon. Jag frågade om hon hade ont och då tittade hon på mig och sa ”Nej, jag är bara ledsen”.

Nu får Daisy värktabletter dygnet runt och pratar om sin lekstuga i det nya huset, förstår inte alls varför hon måste ligga så här.

Håkan och Susanne vill uppmana alla cyklister att hålla ner farten.

– Det nya modet är ju att folk hoppar upp på tävlingscyklar och kör i 50 kilometer i timmen, helt livsfarligt. Visst, jag borde ha hållit i Daisy, men om man kommer på ett fordon där det finns massa barn måste man väl se till att ha marginal nog att stanna, säger Håkan.

Och de är inte ensamma med sin ilska.

– När vi la upp en bild på Daisys ben på Facebook slogs vi av vilket cykelhat det finns i Stockholm.

Cykelolyckorna har ökat de senaste åren och enligt en ny undersökning som Opinion Stockholm har gjort känner sig nästan tre av fyra stockholmare otrygga när de cyklar.

Enligt trafikplaneraren Josefine Weinberg hör dessutom många fotgängare av sig och tycker att det är obehagligt att gå på cykelstråk.

– Vi arbetar för att göra dem så breda att de kan delas upp i gång- och cykelbana, men i parker är de ofta för smala. Där måste cyklister definitivt anpassa farten.

Håkan och Susanne hoppas nu att kvinnan som körde på Daisy ska höra av sig.

Fakta

76 procent fler cyklister på tio år

År 2012 rapporterades 1 772 ­cykelolyckor med personskador i länet, vilket är 569 fler än 2010.

88 av dessa 1 772 olyckor var mellan cyklist och fotgängare.

Flest olyckor sker i juni och augusti.

Cyklandet i innerstan har ökat med 76 procent på tio år.

Södermalm är värst drabbat av olyckor.

Källa: Transportstyrelsen/STRADA, polis- och sjukvårdsrapporterade trafikolyckor