Cyklister gillar inte korsning vid Hornstull

En ny reklamskylt och brist på trafikmarkeringar i gatan har väckt stor irritation på Lång
En ny reklamskylt och brist på trafikmarkeringar i gatan har väckt stor irritation på Lång
En ny reklamskylt och brist på trafikmarkeringar i gatan har väckt stor irritation på Långholmsgatan. Många cyklister känner sig otrygga då bilar plötsligt kan dyka upp i cykelfälten. Staden flyttar nu på skylten men tänker inte markera mer i gatan.

I korsningen Långholmsgatan och Högalidsgatan korsar biltrafiken en cykel- och gångbana, men det saknas trafikregleringar eller tydliga trafik-anvinsningar.

Dessutom har en ny reklamskylt på platsen ilska i sociala medier. En medlem i Facebookgruppen Cykla i Stockholm skriver:

”Det känns som det kommer inträffa en allvarlig olycka här. Reklamskylten skymmer alltså effektivt de bilar som korsar cykelbanan. På samma sätt ser inte bilisterna de cyklister som kommer rullande ner från västerbron. Det saknas markeringar i vägen, på både bilvägen och cykelbanan. Det finns inte heller någon skylt som uppmärksammar bilister på att de är på väg ar korsa en cykelbana”.

När Mitt i besöker korsningen får skribenten medhåll från cyklisten Susanna Wiklund från Kristineberg.

– Det känns lite osäkert och man måste vara på sin vakt här, speciellt i rusningen. Det finns ju inga rödljus. Det är inte säkert för bilisterna heller, de kommer ju med en väldans fart när de ska svänga in här. Generellt tycker jag cykelbanorna i Stockholm är bra, men här känns det lite riskabelt att cykla, säger hon.

Korsningen Långholmsgatan/Högalidsgatan på Södermalm där trafiken korsar en cykel och gångbana men saknar trafikregleringar eller tydliga trafik-ansvinsningar.
– Det känns lite osäkert och man måste vara på sin vakt här, speciellt i rusningen, berättar Susanna Wiklund, 29, Kristineberg.

Erik Söderberg på trafikkontoret skriver i ett mejl till Mitt i att reklamskylten är flyttad. Men några markeringar är inte på gång.

”Angående gång- och cykelbana så är det en så kallad genomgående gång- och cykelbana där bilarna har väjningsplikt. Den har konstruerats för att fotgängare och cyklister ska prioriteras före bilisterna. Den har det utseende som gång- och cykelbanor av det här slaget ofta har, och just nu har vi inte planerat att förtydliga bilarnas väjningsplikt ytterligare.”