Cyklister får trängas och bråka i tre år till

Mälarhöjdsbon Ylva Ek cyklar över Liljeholmsbron varje dag. Trångt, tycker hon.
Mälarhöjdsbon Ylva Ek cyklar över Liljeholmsbron varje dag. Trångt, tycker hon.
Mälarhöjdsbon Ylva Ek skulle gärna se att Liljeholmsbrons cykelbanor blev enkelriktade.
Mälarhöjdsbon Ylva Ek skulle gärna se att Liljeholmsbrons cykelbanor blev enkelriktade.
Den tvåfiliga cykelbanan på Liljeholmsbron är smal. Trängseln är stor på morgnarna.
Det går fort när cyklisterna susar fram på Liljeholmsbron.
Så här års rullar 10 000 cyklister över Liljeholmsbron, varje dag. Trängseln på de smala cykelbanorna orsakar både olyckor och konflikter. Tidigast 2020 blir det en förbättring.

Svish! Mälarhöjdsbon Ylva Ek håller hög fart när hon rullar nedför Liljeholmsbon vid 8-tiden på morgonen. Sedan blir det tvärstopp. Hon hamnar i en stor klunga cyklister som står startberedda, i väntan på att rödljuset vid korsningen Långholmsgatan-Hornsgatan ska skifta till grönt.

Nyss trängdes de allihop på Liljeholmsbron, på den smala, dubbelriktade cykelbanan.

– Den är alldeles för smal, det har jag tänkt jättemycket på. Det vore bättre om den blev enkelriktad. Det är risk för olyckor när man kör om någon, och en cyklist i motsatt riktning dyker upp i raketfart, säger Ylva Ek.

Den tvåfiliga cykelbanan på Liljeholmsbron är smal. Trängseln är stor på morgnarna.

Trängseln är stor på morgnarna, på den dubbelriktad cykelbanan på Liljeholmsbron. Foto: Märta Lefvert

Hon har själv inte varit med om någon olycka, men sett hur en cyklist körde på en fotgängare. Alldeles intill den smala cykelbanan finns ju också en gångbana, och det händer ofta att cyklister hamnar på fel sida av det vita strecket.

– Som tur var blev ingen allvarligt skadad, säger Ylva Ek.

Andra cyklister som Mitt i pratar med efterlyser också nya lösningar. Magnus Alexandersson från Snättringe, till exempel. Han cyklar till Mall of Scandinavia varje morgon.

Magnus Alexandersson cyklar från Snättringe till Mall of Scandinavia varje morgon. Det är trångt på Liljeholmsbron, tycker han.

Magnus Alexandersson cyklar från Snättringe till Mall of Scandinavia varje morgon. Det är trångt på Liljeholmsbron, tycker han.

– Första gången jag cyklade över bron förstod jag inte att cykelbanan var dubbelriktad, eftersom den är så smal. Då fick jag en utskällning för att jag bredde ut mig, berättar han.

Sedan dess håller han ögonen öppna för cyklister i motsatt riktning. Då fungerar det någorlunda bra, tycker han. Men han skulle ändå gärna se en förändring.

– Gör cykelbanan bredare, då är det lättare att hålla den dubbelriktad. Man kan skapa utrymme för det genom att göra bilbanan smalare. Eller också kan man bredda bron, säger Magnus Alexandersson.

Och en förändring är faktiskt på väg – men den dröjer. Tidigast 2020 ska broklaffarna på Liljeholmsbron börja renoveras. Då ska man också förbättra cykelbanorna, på båda sidorna på bron.

– Det finns ett beslut om förbättrade och säkrare cykel- och gångbanor på Liljeholmsbron. Men man väntar tills bron ska renoveras, för att samordna projekten, säger Erik Söderberg, pressansvarig vid trafikkontoret.

Hur man ska gå tillväga är inte klart. Att enkelrikta cykelbanorna är ett möjligt alternativ. Ett annat är att bredda cykelbanorna, och istället ta bort ett av körfälten för motorfordon i södergående riktning.

Man kan också göra båda delarna – både enkelrikta cykelbanorna och göra dem bredare.

– Projektering och planering pågår, men exakt hur lösningen blir återstår att se, säger Erik Söderberg.