Min lokala hjälte

Cyklisterna vill bli underjordiska

”En jättebra idé”. Det tycker cyklisterna om planerna på en rekordlång cykeltunnel under Stockholm, som Mitt i berättade om i förra veckan.

Lokaltidningen Mitt i:s avslöjade förra veckan att Stockholm kan få världens längsta cykeltunnel. Trafikverket utreder om det går att låta cyklister använda Citybanans arbetstunnel.

Sedan dess har åsikterna om nyheten strömmat in. De flesta är mycket positiva. ”Äntligen”, ”Hell yeah”, ”Skulle vara fantastiskt” och ”Genialt” är bara ett litet axplock av alla kommentarer.

Vissa tror dock att tunneln kommer att bli svårcyklad på grund av höjdskillnaderna, andra är rädda för att den skulle bli mörk, läskig och ogästvänlig.

– I grunden tycker jag det är jättebra att vi använder vår infrastruktur som finns effektivare. Att saker och ting inte ska stå tomma och outnyttjade. Om det sedan är den bästa möjliga utformningen vet jag inte, men det kan vi väl låta människorna som cyklar avgöra, säger Krister Isaksson, bloggare och cykelexpert.

Thomas Rörby är ordförande för den ideella föreningen Cykelköket Solna. Han bor nära tunnelns planerade påfart i Tomteboda.

– Personligen tycker jag att idén är lysande. Men det vore inte dumt om tunneln även kan disponeras dagtid och inte bara under rusningstider, säger han.

Just nu utreds tunnelidén av ett konsultbolag på uppdrag av Trafikverket. Bland annat undersöks möjligheten att installera hissar för att transportera upp och ner cykelpendlarna.

Just höjdskillnaderna är något som diskuterats flitigt på Facebook och Twitter. Om cykeltunneln blir av skulle det bli en rejäl lutning för cyklisterna eftersom den djupaste delen går 45 meter under marken.

– Det är en utmaning med lutningarna men tänk på alternativet i dag. Det är att böka, stöka och tränga sig fram via Vasabron, Munkbron, Slussen och Götgatsbacken. Här åker du ner i din egen lilla värld, säger Krister Isaksson.