Min lokala hjälte

”Då kan de lika gärna lägga ner”

Herta Vincent åker 556:an mellan Bro centrum och Rättarboda. Om fler avgångar dras in ser hon ingen idé med att behålla busslinjen. ”Det är värdelöst att ha en buss som går så sällan.”
Herta Vincent åker 556:an mellan Bro centrum och Rättarboda. Om fler avgångar dras in ser hon ingen idé med att behålla busslinjen. ”Det är värdelöst att ha en buss som går så sällan.”
SL:s miljonbesparingar slår hårt mot Upplands-Bros landsbygd. I januari dras flera busslinjer in under rusnings- och helgtrafik. På Ådö blir fem avgångar till tre.

– Då kan de lika gärna lägga ner, säger Herta Vincent, Rättarboda.

Nästa år sparar landstinget in 300 miljoner på kollektivtrafiken och enligt ett nytt förslag skrotas 12 busslinjer och över 100 busslinjer får glesare trafik – varav tre i Upplands-Bro.

På buss 556 mellan Bro centrum och Ådö är det glest mellan passagerarna. Linjen avgår fem gånger per dag – och snart blir avgångarna ännu färre. Enligt besparingsförslaget från trafikförvaltningen dras flera avgångar under förmiddagarna in från och med januari.

Efter rockaden kvartstår tre avgångar under vardagar och två per dag under helgerna.

– Då kan de lika gärna lägga­ ner. Det blir värdelöst att ha en buss som går så sällan, säger Herta­ Vincent från Rättarboda.

Ulla Zetterberg från Ådö brukar ta bussen när hon ska in till stan.

– Det känns fel att dra in den nu när det byggs så mycket här ute. Bussarna behövs till den nya förskolan.

Enligt SL:s siffror reser i snitt 36 personer per avgång på linje 556. Men siffrorna är gamla och har inte räknat in de runt 400 invånare­ som beräknas flytta in i Säbyholms nya bostadsområde, norr om Ådö. Enligt kommunalrådet Camilla Janson (S) har beslutet tagits utan hänsyn till nya exploateringar.

– Det här förslaget arbetades­ fram av Moderaterna under våren. Nu dimper det ner utan att vi fått något att säga till om. Vi har en månad att yttra oss men som jag ser det är beslutet redan­ taget.

Samma sak gäller linje 548 mellan Kallhäll och Kungsängen, med 1 226 påstigande per dygn. Där dras sex avgångar in under var­dagar. Mitt emellan stationerna planeras ett nytt bostadsområde på Norra Stäksön.

– Hur ska vi kunna utveckla kommunen om vi inte kan erbjuda­ invånarna kommunikationer? De slår undan benen på oss, säger Camilla­ Janson.

Enligt Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsborgarråd, är nedskärningarna en konsekvens av att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna röstade ned en höjning av SL-taxan.

– De ryckte undan en halv miljard­ i intäkter och då är det nödvändigt med besparings­åtgärder.

Han menar att ytterligare åtgärder­ krävs för att få en budget i balans för 2016.

– Jag har varit tydlig med att ta i hårdare mot fusk och tjuvåkning, och med att få ner kostnader på konsulter och administration.

Senast den 5 oktober ska kommunerna ge sina synpunkter på förslaget.

Fakta

Så drabbas du när busslinjerna dras in

Linje 548: Minskas från 15- till 30-minuterstrafik på sträckan Kallhäll–Stäket under vardagar. Linjen dras in i sin helhet på sträckan Norra Stäket–Kungsängen under vardagsförmiddagar.

Linje 556: Avgångarna klockan 09.06 och 12.06 från Bro centrum dras in under vardagar. Avgångar klockan 09.38 och 12.38 från Ådö dras in under vardagar.

Linje 557: Avgångarna klockan 05.07, 11.52 och 13.52 från Kungsängens station dras in under vardagar. Avgångarna klockan 05.48, 12.48 och 14:48 från Håtuna kyrka dras in under vardagar.

Flera indragningar görs i helgtrafiken.

Källa: Trafikförvaltningen