I dag är kanelbullen i fokus

Joel och Fia Christenson, bagare i Saltsjöbaden
Joel och Fia Christenson, bagare i Saltsjöbaden
I dag står kanelbullen i fokus.
Bageriprodukten som har sina modiga 90 år på nacken, har sedan 18 år en alldeles egen dag: Kanelbullens dag.
Bagarparet Joel och Fia Christenson i Saltsjöbaden har haft bråda dagar inför bullens dag.

Joel Christenson, bagare i Saltsjöbaden, tar en paus i bakandet för att prata med Mitt i.

Han och hustrun Fia och deras anställda kommer att ha bakat 1 700 kanelbullar till i dag, 900 stora och 800 små kanelbullar.

Kanelbullar som såväl privatpersoner som företag suktar efter.

– För vår bransch är det en jätteviktig dag, det har fått folk att få upp ögonen för vår bransch, säger Joel Christenson.

Gått om saffran

Förr var de enda återkommande bageriprodukterna semlan och bakverk till lucia. I dag har kanelbullen gått om saffran i popularitet, enligt Joel.

Normalt säljer hans bageri 40–50 kanelbullar på en dag.

I dag räknar han alltså med att sälja 1 700 kanelbullar.

”En grundprodukt”

Att ha kanelbullar i sortimentet är viktigt för ett bageri, säger Joel, oavsett hur trendigt ett kafé eller en restaurang är.

– En grundprodukt som man bara måste ha.

Populär bulle

Populär bulle

Enligt Hembakningsrådet, som sedan 1959 hjälper hushållen med tips om nya bakrecept, har kanelbullen hängt med på kaffeborden i snart 100 år, sedan 1920-talet.

Joel som jobbat som bagare i 19 år säger att han själv gärna bakar kanelbullar men är mer restriktiv med att äta bullarna, förutom just en dag som denna.

Vad är charmen med att vara bagare?

– Roligast är att göra lika bra produkter varje dag, oavsett vad det är för dag, säger Joel Christenson innan han återgår till bakandet.

Kanelbullens dag instiftades 1999 för att fira Hembakningsrådets 40-årsdag.