Dagiset där föräldrar får vara extrafröknar

Föräldrarna Camilla Åström och Martin Söderman hoppar in och hjälper till med mellanmålet när personalen har möte.
Föräldrarna Camilla Åström och Martin Söderman hoppar in och hjälper till med mellanmålet när personalen har möte.
Stora barngrupper och få pedagoger skapar problem i många förskolor.

På Trumslagaren i Älvsjö rycker föräldrarna in och avlastar personalen.

Klockan är tre på eftermiddagen och barnen sitter runt ett bord och äter mellanmål på föräldrakooperativet Trumslagaren. Personalen är på planeringsmöte och i stället är det tre föräldrar som hjälper till med att bre smörgåsar och skiva ost.

– Eftersom föräldrarna äger förskolan så har vi också ett ansvar att se till så att den bedrivs på rätt sätt. När vi föräldrar hoppar in så underlättar vi för personalen och därför kan vi också ha en så pass hög personaltäthet, säger Karin Nylund som är mamma till barnen Juno och Tore.

På Trumslagaren finns två förskollärare och två barnskötare som tillsammans har hand om 18-20 barn. Susanne Kleresjö-Larsson är chef sedan hösten 2011.

– När föräldrarna hjälper till så kan jag lägga de extra timmarna på att vara med barnen. Dels så tycker jag om att vara i barngrupperna, dels är det viktigt för att snabbt kunna se vad det finns för behov, säger hon.

Förutom att hjälpa till på onsdagseftermiddagarna är föräldrarna också engagerade i olika arbetsgrupper och varje måndag lagar en förälder frukost åt barnen.

Men hur går det ihop med ett heltidsjobb? Camilla Åström arbetar som grafisk formgivare och har sonen Isak på förskolan.

– Vi funderade både en och två gånger innan vi bestämde oss, eftersom det kräver planering och att man kan ställa upp, säger Camilla Åström.

– Vi får ett schema inför varje termin och då får jag gå till chefen och fråga om ledigt. Jag tycker att det är viktigt att få vara involverad, säger hon.

Enligt organisationen Sveriges kommuner och landsting behövs 29 000 nya förskollärare till 2020.

– Jag vet de som har hand om 25 ettåringar i en grupp, hur ska den personalen hinna se varje barns behov? Vi behöver få mer ”credit” i vårt yrke och en bättre lön efter tre och ett halvt års utbildning för att fler ska vilja bli förskollärare, säger Susanne Kleresjö-Larsson.

Fakta

Fler ska bli förskollärare

I januari beslutade regeringen att högskolorna i och runt Stockholm ska öka sina nybörjar­utbildningar med sammanlagt 2 000 förskol­lärarplatser.

En förskollärarutbildning är 3,5 år lång (210 högskolepoäng).

Källa: regeringen.se