Dags för samråd om nya bussterminalen i Slussen

År 2020 beräknas 37 000 passagerare passera per dygn, jämfört med dagens cirka 33 000 resenärer per dygn.
År 2020 beräknas 37 000 passagerare passera per dygn, jämfört med dagens cirka 33 000 resenärer per dygn.
Bussarna kommer att anlända till terminalen från Stadsgårdsleden via en infart under Saltsjöbanans spårområde.
Bussarna kommer att anlända till terminalen från Stadsgårdsleden via en infart under Saltsjöbanans spårområde.
I förslaget så kan resenärer välja flera entréer. Huvudentrén ligger på Katarinavägen och ytterligare en entré skapas vid kajplan intill Stadsgårdsleden, i Lokattens trappor. Trapporna öppnas för gångtrafik mellan Katarinavägen och Stadsgården samt en ny hiss uppförs intill.
I förslaget så kan resenärer välja flera entréer. Huvudentrén ligger på Katarinavägen och ytterligare en entré skapas vid kajplan intill Stadsgårdsleden, i Lokattens trappor. Trapporna öppnas för gångtrafik mellan Katarinavägen och Stadsgården samt en ny hiss uppförs intill.
Sedan tidigare finns det en överrenskommelse om finansiering mellan Stockholms stad, Nacka och Värmdö kommuner samt landstinget. Den beräknade kostanden ligger på 1,4 miljarder för nya bussterminalen.
Sedan tidigare finns det en överrenskommelse om finansiering mellan Stockholms stad, Nacka och Värmdö kommuner samt landstinget. Den beräknade kostanden ligger på 1,4 miljarder för nya bussterminalen.
Terminalen föreslås ha sex ankomstplatser, 17 avgångsplatser samt 17 platser där bussarna ställs upp i väntan på nästa tur. Det betyder två färre ankomstplatser än vad som tidigare planerats.
Terminalen föreslås ha sex ankomstplatser, 17 avgångsplatser samt 17 platser där bussarna ställs upp i väntan på nästa tur. Det betyder två färre ankomstplatser än vad som tidigare planerats.
Sitter du inne med åsikter om den nya bussterminalen i Slussen? Missa då inte att det nästa vecka är samrådsmöte för den nya terminalen i Katarinaberget.

På tisdag den 14 juni är det samrådsmöte för bygget av den nya bussterminalen i Slussen. Mötet kommer att ske i Medborgarhuset 25 mellan klockan 16 till 20.

Läsare har hört av sig till Mitt i och varit kritiska till att samrådet planeras in precis före semestern, vilket skulle kunna innebära att inte lika många tar chansen och tycker till. Men att det skulle finnas någon dold agenda stämmer inte, enligt Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen.

– Det här är verkligen inget vi vill mörka. Vi vill att alla som vill ska ha möjlighet att ge synpunkter, säger hon.

Varför hålls samrådet just nu?

– För att det är nu som detaljplanen är klar, så enkelt är det. Juni räknas också som en arbetsmånad, säger Eva Rosman.

Att skjuta på samrådet till i höst är inte heller möjligt, enligt Slussens kommunikatör.

– Tidplanen bygger på att detta ska upp i kommunfullmäktige i februari, och det finns inte tid om samrådet skulle skjutas till hösten, säger Eva Rosman.

Det nya planförslaget visas i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan 4, i Slussens informationslokal på Stadsgården 8 och på Södermalms stadsdelsförvaltning på Medborgarplatsen.

De gamla planerna på bussterminal i Katarinaberget fick skrotas efter att de stoppats av mark- och miljödomstolen på formella grunder.

Samrådet där medborgare och andra intressenter får tycka till om de nya planerna pågår fram till den 12 juli.

Läs mer om de nya planerna för bussterminalen här.