Dåligt betyg till konsumenthjälp

”Det måste finnas en konsumentvägledare så att folk har någonstans att vända sig. Att anlita en jurist är jättedyrt”, säger Ingrid Eriksson i Hammarbyhöjden, här med Vera Karlsson.
”Det måste finnas en konsumentvägledare så att folk har någonstans att vända sig. Att anlita en jurist är jättedyrt”, säger Ingrid Eriksson i Hammarbyhöjden, här med Vera Karlsson.
Skarpnäcks stadsdelsområde erbjuder bara konsumentvägledning tre timmar i veckan.

På tok för lite, anser konsumentorganisationer som placerar stadsdelen i skamvrån.

Vad betyder effektiv ränta? Har jag rätt till öppet köp? Jag visste inte att det var ett telefonabonnemang jag skrev på för i köpcentrumet – vad gör jag nu?

Konsumentvägledningen varierar kraftigt mellan kommunerna i landet – och även mellan stadsdelarna i söderort. Det visar Konsumentverkets årliga lägesrapport.

Om du bor i Enskede-Årsta-Vantör kan du nå en konsumentvägledare per telefon 20 timmar i veckan. Men om du bor i Skarpnäcks stadsdelsområde har du bara tre timmar i veckan på dig, på måndagar mellan klockan 9 och 12.

– Det är allvarligt att servicen skiljer sig så mycket beroende på var man bor i Stockholm. Bor man på fel sida gatan kan man få betydligt mindre hjälp än grannen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på paraplyorganisationen Sveriges konsumenter.

Sveriges konsumenter och Konsumentvägledarnas förening har utifrån egna kriterier gett sin syn på rapporten. De tycker att invånarna bör ha tillgång till direktrådgivning minst fyra gånger i veckan. Att bara ha öppet några timmar i veckan är otillräckligt, anser de båda organisationerna och placerar Skarpnäck med sina 44 000 invånare under ”skamgränsen”. Där får stadsdelen sällskap av Älvsjö som förra året saknade konsumentvägledare.

Konsumentvägledaren i Skarpnäck, Hans Lundqvist, skulle själv gärna se en utökning av servicen.

– Det är klart att det finns behov av fler timmar. Det finns absolut en efterfrågan, även om antalet samtal varierar mellan veckorna.

Vilka frågor är vanligast just nu?

– Vi får många frågor om reguljära flygresor och om man har rätt till ersättning vid inställda avgångar. Det blir också vanligare med tvister i samband med bostadsrättsomvandlingar, säger han.

Sonny Österman (M), stadsdelsnämndens ordförande, håller med om att tre timmar i veckan är i minsta laget.

– Eftersom det inte varit långa kötider till konsumentvägledningen så har det inte varit så mycket diskussion om detta. Men jag tycker att det är bekymmersamt att det är en så kort period man kan ringa. Det här får vi se över, säger han.

Fakta

3 timmar i veckan

Källa: Stockholms stad

Fakta

Behövs det konsumentvägledning i Skarpnäck?

Eligia Engwall, 62, Skarpnäck: ”Självklart, definitivt. 
I vissa situationer behöver man stöd och hjälp. Själv är jag tyvärr dålig på att klaga och lämna tillbaka varor det är fel på.”
Ada Wester, 32, Kärrtorp: ”Jag har aldrig själv känt ett behov av det. Jag söker information på nätet i stället. Men det är klart att det är viktigt att kunna ringa också.”
Ulf Svahn, 63, 
Kärrtorp: ”Jag är tveksam till hur viktigt det är. Det skulle kunna vara en enda myndighet som sköter verksamheten. Varför inte Konsumentverket?”
Anna Leff, 43, 
Kärrtorp: ”Det är säkert bra att det finns, men det finns annat som är ännu viktigare att prioritera i stadsdelen, till exempel fältassistenter.”