Dåligt väder goda tider för Vallentunas handlare

Kommersen i Vallentuna centrum har varit större än normalt, mycket på grund av den kalla och regniga sommaren.
Kommersen i Vallentuna centrum har varit större än normalt, mycket på grund av den kalla och regniga sommaren.
Flera handlare i Vallentuna centrum berättar att sommaren hittills varit oväntat bra för handeln.

– Något måste man ju göra när det regnar, säger Olof Jönsson på Vallentuna stenugnsbageri.

De flesta är överens om att sommaren 2015 går till historien som mycket regnig och kylig. Men det dåliga vädret har inneburit ett uppsving för handeln.

Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, ökade försäljningen inom detaljhandeln i hela landet med 5,6 procent jämfört mellan juni 2014 och samma månad i år.

Flera handlare och kaféägare i centrum som Mitt i Vallentunasteget pratat med säger att sommaren varit bra försäljningsmässigt.

– Vi har haft bästa sommaren hittills, konstaterar Rami på Café Biscotti.

Han vet inte vad ökningen av försäljningen kan bero på men tror säkert att vädret kan ha varit en bidragande orsak.

– När det regnar kanske folk vill fika mer.

Någon generell besöksstatistik förs inte i Vallentuna centrum då det är ett utomhuscentrum, säger Patrik Arnqvist på Fastpartner som förvaltar lokalerna i centrum.

– Men utifrån de butiker vi har pratat med tycks det som att de har haft en bra sommar, säger han.

Den solfattiga sommaren tycks också ha fått fart på alla hemmafixare.

– När solen lyser med sin frånvaro känns det som att det blir lite mer hemmaprojekt, så för min del har det dåliga vädret varit en fördel, säger Ann-Britt Jansson på Sörgårdens tyg.

Däremot har det inte varit fullt lika positivt på alla håll.

– Hela våren har varit tung då den regnade bort. Dåligt väder har inneburit sämre försäljning för oss, säger Anders Olsson på Family House.

– Det har varit rätt lite kunder, jag tror folk väljer att spara sina pengar i stället, säger Milad Al Msasir på Vallentuna guld, silver och ur.

Lena Israelsson, vd på HUI, säger att shopping och väder är något som hör ihop.

– Sannolikt har vädret i kombination med att folk är lediga gjort att handeln har ökat. Det är tänkbart att de hemmaprojekt som blev vilande förra sommaren då det var mycket bättre väder blir verklighet i år när vädret inte är lika bra.

Fakta

Byggvaror och möbler i topp

Detaljhandeln ökade med totalt 5,6 procent i juni, jämfört med samma månad förra året. Uppdelat på olika kategorier ser ökningen ut så här:

Bygghandel: 17 procent.

Möbelhandel: 11 procent.

Sällanköp, som kläder och skor: 8,4 procent.

Mat och dryck: 2 procent.

källa: HUI