Min lokala hjälte

Dalvägens busshållplats världskänd på internet

En av flera resenärer som plötsligt fick syn på sig själv på busskurens affischplats.
En av flera resenärer som plötsligt fick syn på sig själv på busskurens affischplats.
Den till synes oansenliga busskuren på Dalvägen förvandlades nyligen till inspelningsplats – nu har filmen setts av 14 miljoner på nätet.

– Jag såg mig själv åka runt på isbjörnar. Det var helt sjukt! berättar Maja Eriksson som syns i klippet.

Den där måndagen i juni började sannolikt som vanligt för resenärerna vid Dalvägen som väntade på buss 515. Ganska ospännande alltså. Men vad de inte visste var att de fångades på bild av dolda kameror för att sedan hamna mitt i en inspelning av en reklamfilm.

Inklämda i bakluckan på en van parkerad mittemot busskuren befann sig nämligen PR-byrån Abby norm. Photoshopkonstnären Erik Johansson skruvade, efter att ha fotograferat dem, till bilderna av resenärerna i sin dator och resultatet visades därefter på busskurens annonstavla, där annonsen bytts ut mot en stor bildskärm.

I reklamfilmen på Youtube kan man se den förvånade publiken se sig själva svälla upp, gifta sig med medresenärer eller förvrängas på andra sätt.

Maja Eriksson, som skulle ta bussen till Sundbyberg, var ett av ”offren”.

– Först blev jag helt ställd, ”det här går inte ihop”, tänkte jag. Plötsligt såg jag mig själv åka runt på isbjörnar. Det var helt sjukt!

– Man kände sig lite lurad, men det var en jätterolig grej, säger hon.

Filmen spelades in mellan klockan sju på morgonen och åtta på kvällen på uppdrag av dataföretaget Adobe.

– Idén var att tillföra kreativitet på en rätt tråkig plats och göra Photoshop ”IRL” (in real life, reds anmärkning). Vi ville leka med folk på ett schysst sätt, inte jävlas, berättar copywritern Dan Göransson.

Att valet föll på just Dalvägen var däremot något av en slump. Det faktum att annonstavlan gick lätt att lossa och bussen kom lagom ofta gjorde kuren till en utmärkt inspelningsplats.

Lokaltidningen Mitt i har flera gånger berättat om problemet med den ofta försenade, eller inställda, buss 515. Men reklambyråns tilltag fick uppenbarligen de uttråkade resenärerna på bra humör.

– Alla tyckte faktiskt att det var kul, folk gillar väl att synas, säger Dan Göransson.

Filmen har på kort tid fått storpublik, förra veckan hade den visats 14 miljoner gånger på Youtube.

– Vi hoppades på 100 000, så det här är otroligt överraskande, säger Dan Göransson.

Fakta

Mer Youtube från Solna

Anna Book sjunger Samba Sambero: 123 903 visningar.

Yohios signeringskaos i Solna centrum: 37 178 visningar.

Plundringen av Råsunda stadion: 22 149 visningar.

Provkörningen av tvär­banan: 7 457 visningar.

Källa: Youtube