Min lokala hjälte

Dan fick rätt mot oseriös bilhandlare

I våras köpte Dan Orrestig en begagnad BMW det visade sig att mätarställningen manipulerats. Hittills har säljaren Halms bil vägrat häva köpet, trots ett färskt beslut i ARN.

Man kan inte, och ska inte lita på bilhandlare. Det tycks vara budskapet från Halms bil i Sundbyberg. I maj förra året sålde företaget en BMW till Dan Orrestig från Rydbo. Sedan visade det sig att bilens mätarställning var manipulerad och att den i själva verket gått mer än dubbelt så långt som företaget angett – minst 23 300 mil. Dessutom var serviceboken förfalskad. Ändå vägrar Halms bil att häva köpet.

Nu finns dessutom ett beslut i Allmänna reklamationsnämnden, ARN som ger Dan Orrestig rätt. Enligt det ska en köpare kunna förutsätta att en bilhandlare känner till en bils verkliga körsträcka. Bilens fel avvek från vad parterna kommit överens om och därför har han rätt att häva köpet. Enligt ARN ska Halms bil ta tillbaka BMW:n och betala tillbaka 69 000 kronor till Dan Orrestig, efter 10 000 kronor i avdrag för den tid han kunnat använda den.

– Jag tolkar det som att jag vann, och det kändes helt okej. Men det borde inte varit avdrag för att jag använt den. Dessutom har jag lagt ut ytterligare 15 000 kronor för att få den i användbart skick – bland annat för att reparera servo och byte av bromsok, säger Dan Orrestig.

– Och de kommer inte att ta tillbaka bilen. De skulle ha tagit kontakt med mig två veckor efter beslutet i ARN. Det har de inte gjort.

Lokaltidningen Mitt i har sökt företrädarna för Halms bil, vd Jonathan al Mansour och Adam al Mansour utan framgång. När Mitt i ringer företaget säger en anställd att han inte vet hur man får tag på dem och hänvisar i stället till kontaktinformation i företagets annonser på Blocket.

När Mitt i tidigare granskade Halms bil visade det sig att företaget på bara drygt två år anmälts otaliga gånger till ARN. Bolaget har dessutom funnits på Råd & Röns ”svarta lista” över företag som struntar i ARN:s beslut.

För Dan Orrestig återstår nu möjligheten att driva ärendet i domstol.

Fakta

Många anmäler Halms bil AB

Sedan november 2010 har ARN fått in 31 anmälningar mot Halms bil AB.

Bara i drygt hälften av fallen där kunden fått helt eller delvis rätt mot Halms bil följde företaget ARN:s beslut.

I snitt följs 70-75% av samtliga beslut i ARN.

Källa: Allmänna reklamationsnämnden