Nästa vecka ska representanter från Danderyds kommun, inklusive kommunstyrelsens ordförande Hanna Bocander (M), möta danderydsborna när de lanserar ”Danderydsappen”.
Den nya appen är en del av kommunens digitaliseringsprocess, och ska förenkla kontakten med medborgarna, skriver de i ett pressmeddelande. I framtagandet av appen hänvisar de bland annat till en undersökning från SKR där en stor andel stockholmare önskar bättre digital service från sina kommuner.
”Appen underlättar kontakten med kommunen, ger en god översikt över det som händer i närmiljön och gör invånarnas vardag enklare. Den som vill ha personlig kontakt kan så klart fortsatt ringa eller besöka vårt kontaktcenter i Mörby centrum” säger Hanna Bocander (M) i pressmeddelandet.
Från appen ska danderydsbor kunna få liveuppdatering om händelser och göra felanmälningar, samt välja att bevaka ett avgränsat område eller ämne.
Tidigare i november kom det exempelvis in 170 klagomål på snöröjningen, något Mitt i rapporterade om. Den typen av felanmälningar ska alltså även kunna göras via appen.
”På så sätt kan kommunen snabbt vara på plats för att laga eller återställa det som felar” säger även Robert Nibelius (M), ordförande i Tekniska nämnden.