Välj ditt område
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) avråder Stockholmarna från att köpa dieselbil.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) avråder Stockholmarna från att köpa dieselbil.

Daniel Helldén (MP): ”Köp inte en dieselbil”

Nyheter Har du nyligen köpt dieselbil? Då kanske du ångrar dig nu.
Går de nya miljözonerna igenom kommer nämligen dieselbilar förbjudas i Stockholms innerstad från 2020.
– Köp inte en dieselbil och om du har en, kör den inte i innerstan, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Dieselbilen har det kämpigt just nu. I Sverige, delvis i Stockholm, planeras det nämligen för så kallade miljözoner – där fossila bilar kommer få begränsad framkomlighet.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) avråder nu alla stockholmare som är sugna på en ny bil från att satsa på diesel.

– Köp inte en dieselbil och om du har en, kör den inte i innerstan, säger han.

Tror du inte sån uppmaning kan uppröra nyblivna dieselbilägare?

– Jag förstår om de som har köpt en snål dieselbil känner sig lurade, men vi måste tänka på stockholmarnas hälsa.

”Köp inte en dieselbil och om du har en, kör den inte i innerstan”

Daniel Helldén (MP)

I Transportstyrelsens rapport om miljözoner hittar man en högst trolig fallstudie där alla dieselbilar förbjuds i Stockholms innerstad, utom de med den senaste reningen – så kallad Euro 6.

Enligt Transportstyrelsens förslag kommer två miljözoner att införas i Stockholm: En mindre i Gamla stan där endast el- och laddhybrider tillåts.

”Vi måste göra något åt Stockholms luftkvalité”

Daniel Helldén (MP)

Den andra zonen omringar hela Stockholms innerstad, där kommer alla bensinbilar tillverkade före 2009 och alla dieselbilar, utom de med senaste reningen – euro 6 – att förbjudas.

Det omfattar runt 60 procent av det totala bilbeståndet.

Regeringen arbetar med förslaget och siktar på att fatta ett beslut i slutet av året. Men det mesta pekar på att miljözonerna, i någon form, blir av till år 2020.

– Det är jag övertygad om, alla partier vill ha det. Vi måste göra något åt Stockholms luftkvalité, säger Daniel Helldén.

Dieselbilar släpper nämligen ut mer kväveoxider än bensinbilar. Eftersom antalet dieselbilar ökade kraftigt under en period började personbilarnas utsläpp av de hälsofarliga gaserna öka igen 2012.

Nya undersökningar visar även att dieselbilars utsläpp är högre än vad myndigheterna tidigare känt till.

Daniel Helldén var nyligen, tillsamens med oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M), på en studieresa i Oslo som påbörjat vandringen mot en bilfri innerstad.

Vad tog du med dig från studieresan?

– Det var spännande att se hur de arbetar långsiktigt och successivt mot ett ”bilfritt byliv”. Man kan inte gå in och direkt ta bort alla bilar. Men de har redan testat en bilfri dag.

Var det något som du kände var applicerbart på Stockholm?

– Sättet de målar upp gator för att markera att det är gågator där man bara får köra till sin fastighet var smart. Med väldigt enkla medel omprogrammerar de gatorna på ett intressant sätt.

Hur ser din vision för Stockholms biltrafik ut?

– Jag vill se färre bilar, bättre framkomlighet och en levande stad med bättre luft. Ska vi ha bilar ska de inte släppa ut avgaser, gärna elbilar som också är tysta. Vi måste bryta bilarnas dominans i Stockholm.

Så kan de nya miljözonerna bli:

  • I Stockholm överskreds förra året det nationella gränsvärdet för kvävedioxid under 48 dygn, till största del på grund av dieseltrafik. Enligt reglerna får gränsvärdet överskridas endast 8 dygn. Färsk statistik visar att gränsvärdena redan överskridits 22 dygn i år.
  • Miljözon klass 2 – förelås omringa hela Stockholms innerstad: omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
  • Miljözon klass 3 – föreslås införas i Gamla stan: omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.
  • Enligt Transportstyrelsens förslag som nu utreds av regeringen.
Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Blottare på Smedsuddsbadet simmade ut – greps

Kultur

Spana in Tranholmen – för 200 år sedan!

Nyheter

Så länge påverkas du av sopkaoset

Sport

Äntligen! SM-guld till Beach FF

Morgonkollen

Kris i förlossningsvården

Nyheter

Vallentuna säljer aktier för 60 miljoner