Daniel var nära bli påkörd vid övergångsställe – nu polisanmäler han kommunen

övergångsställe Ulvsundavägen
Daniel Staron blev nästan påkörd när han försökte ta sig över det nya övergångsstället i vid Ulvsundavägen, och han har bevittnat hur flera andra varit med om samma sak, säger han.
Daniel Staron var nära att bli påkörd när han skulle gå över det nya övergångsstället vid Ulvsundavägen i Bromma.
Nu har han polisanmält kommunen som han menar bär skulden.
– Det är livsfarligt som det är nu, säger han.

Daniel Staron var ute och promenerade i Ulvsunda där han bor. När han kom till korsningen där nya Margretelundsvägen möter Ulvsundavägen noterade han att ett nytt övergångsställe med tillhörande trafikljus satts upp. Trafikljusen var inte påslagna, men den avspärrning som tidigare funnits vid platsen var borttagen, och övergångsstället borde således fungera som vilket övergångsställe som helst, tänkte Daniel.

– Är trafikljusen avstängda så är det ju ett obevakat övergångsställe, och då har ju fotgängaren alltid företräde. Problemet är bara att det här är en tungt trafikerad, flerfilig väg och bilar kör väldigt snabbt, säger han.

När Daniel väl gjorde ett försök till att gå över gatan var han nära att bli påkörd av en bil i hög fart direkt. Då fick han nog och kontaktade kommunen och Polisen.

– Bilen snuddade vid mig, men föraren körde vidare. Jag tycker att man borde spärra av övergångsstället fram tills trafikljusen sätts i gång, för det är livsfarligt som det är nu. Och då gick jag över mitt på dagen. Vad händer om någon försöker ta sig över kvällstid? undrar han.

Enligt Trafikkontoret i Stockholm har man gjort bedömningen att övergångsstället inte borde utgöra någon speciell fara eftersom en maxhastighet på 50 kilometer i timmen gäller vid platsen. Dessutom kommer de nya trafikljusen att vara i gång inom några dagar, hävdar de.

– Det här är en helt nymonterad anläggning och vi har inte hunnit göra alla nödvändiga tester ännu. I normala fall startar vi upp anläggningen på en gång, men i det här fallet flyttades det fram av tekniska skäl, säger Rickard Brandt, projektledare på trafikteknik vid Trafikkontoret.

Men avspärrningen har ju tagits bort trots att ljusen inte är i gång?

– Och då räknas det som ett obevakat övergångsställe där samma regler gäller som vid andra övergångsställen. Det vill säga att fotgängaren har företräde. Dessutom har Ulvsundavägen redan i dag gott om andra övergångsställen med trafikljus, så jag skulle rekommendera folk att gå till någon av dessa om det känns säkrare, säger Brandt.

Bilar tenderar att köra långt över hastighetsgränsen på den här vägen, och uppenbarligen utgör platsen nu en risk för fotgängare. Hur ser du på det?

– Jag uppmanar till försiktighet. Men visst, det är olyckligt att bilar kör för fort på den här sträckan och det kan hända att vi ställer ut någon sorts grind vid övergångsstället fram tills trafikljuset är i gång. Men folk tenderar att gå förbi ändå, säger Brandt.

På torsdagen vid lunchtid, när bilden ovan togs, var övergångsstället fortfarande inte avspärrat, trots att ljusen fortfarande inte var i gång.

– Det blir väl prioriterat först när någon blir överkörd, säger Daniel Staron.