Därför fick inte alla sms om vattenläckan

Sms-meddelandet från i söndags morse.
Sms-meddelandet från i söndags morse.
Hör du till dem som anmält att du vill ha sms från Roslagsvatten men ändå aldrig fick något i helgen?
Eller fick du sms utan att ha anmält det?

När Roslagsvatten under helgen som gick skulle informera Vallentunaborna om den vattenläcka som uppstått på lördagskvällen och att de rekommenderade att man skulle koka sitt dricksvatten, gick det inte ut något sms till kunderna förrän på söndag förmiddag. Deras förklaring till det är att man som kund måste ha anmält på Roslagsvattens hemsida om att man vill ha sms.

Samtidigt berättar Vallentunabor på Facebook om att de anmält sig men ändå inte fått några sms. Andra fick sms-meddelandet trots att de inte anmält sig.

När vi frågar Roslagsvatten varför blir svaret att de litade på att den som vill ha sms-information hade anmält det på företagets hemsida. De säger också att de anlitat det norska företaget UMS Alert för att utföra sina sms-utskick. UMS ska enligt Roslagsvattens kommunikationsstrateg Charlotte Periasamy ha uppgett att UMS löpande uppdaterar sina utskickslistor utifrån folkbokföringsregistret. 

Likväl var det många som aldrig fick något sms. Bekymrar det er?

– Ja, det är klart. Det är ju inte alls bra. Vi har redan kontaktat vår leverantör för att ta upp det. Men det är fler som fått det än som inte fått det.

Måste man inte ha högre ambitionsnivå?

– Självklart. Men det händer ju inte så ofta att vi måste gå ut med en sån rekommendation till hela kommunen. Och det är klart att det här testar våra system. Vi får se över dem och skärpa till oss. Så vi är bara tacksamma att det gick bra den här gången, även om vi gjorde vad vi kunde. Men vi måste förutsätta att systemet ska fungera. Det tror jag det de flesta gör.

Borde man inte ha olika scenarier i åtanke när man gör en upphandling?

– Vi har gjort våra riskanalyser men det är svårt att testa sådana här system i verkligheten. Det är viktigt att gå tillbaka och se vad vi gjorde bra och vad vi behöver utveckla. I det här fallet behöver vi uppenbarligen ta en diskussion med våra leverantörer om varför människor hör av sig till oss om att de inte fått information.

Kommer ni att fortsätta anlita UMS Alert?

– Det kan jag inte diskutera just nu. Det har fungerat alldeles utmärkt tidigare. Men nu gjorde det inte det.

Till sist: telefonnummer ingår inte i folkbokföringsregistret. Kände ni inte till det när ni gjorde upphandlingen? 

– Jag vet bara att de tar sin information från Bisnode, som i sin tur får den från Skatteverket. När vi upphandlade tjänsten var de ensamma på marknaden. Sedan kan det ha kommit fler efter det. Men det är väldigt vanligt att va-bolag använder det här systemet.