Staden svarar: Därför dröjde saneringen

Det dröjde innan ansvariga fick information om vägglössen i Högsätrahuset.
Det dröjde innan ansvariga fick information om vägglössen i Högsätrahuset.
Nu har saneringen av vägglöss i Högsätrahuset börjat. De drabbade familjerna anser att de sökt hjälp länge. Men informationen har inte nått ansvariga.
– Vi tjänar inget på att vänta, vi vill att det här ska göra så fort som möjligt, säger Bjarni Gudmundsson, enhetschef på Lidingö stad.

– Det har inte dröjt. Samma dag som vi fick kännedom om problemet tog vi kontakt med entreprenören för åtgärd.

Så säger enhetschef Bjarni Gudmundsson om den sanering av vägglöss på boendet för nyanlända i Högsätrahuset som nu pågår.

 Vi tjänar inget på att vänta.

Bjarni Gudmundsson

Familjerna som bor i huset har dock plågats av vägglössen ända sedan i somras. Men som Mitt i tidigare berättat var det på ett möte med några av de boende på en SFI-kurs för två veckor sedan som Bjarni Gudmundsson fick veta att flera lägenheter drabbats.

– Hade informationen kommit fram till oss tidigare hade en sanering beställts. Vi tjänar inget på att vänta, vi vill att det här ska göra så fort som möjligt, säger Bjarni Gudmundsson.

Information har inte nått rätt person

Han tror att de boende kan ha informerat fel person som problemet, kanske någon hantverkare som sedan inte fört informationen vidare.

– Det är konstigt. Jag förstår inte varför det fallerat just här. Att de känner sig inte lyssnade på beror kanske på att de informerat fel person, säger han.

Att de känner sig inte lyssnade på beror kanske på att de informerat fel person

Bjarni Gudmundsson

Vid saneringar är informationen en svår nöt att knäcka. I Högsätrahuset talar många av de boende varken svenska eller engelska, vilket försvårar kommunikation ytterligare. Vägglöss har också varit ett återkommande problem där.

– Problemet har varit att man kommit överens om en tid så har ingen dykt upp. Det är frustrerande både för oss och de som ska sanera, säger Bjarni Gudmundsson.

Container för angripna möbler

Lidingö stad har tidigare kommunicerat med de boende via tolk. Nu har man även börjar sätta upp skriftlig information om saneringar och hur man ska göra på olika språk. Vid Högsätrahuset står nu en container där man kan slänga angripna möbler och textilier som mattor. Där finns skriftlig information på olika språk om att man inte får plocka upp något ut containrarna.

Drabbade lägenheter ska också behandlas med kisel.

– För att få bukt med det här måste vi jobba tillsammans. Alla måste följa riktlinjerna som vi ger. Annars fungerar det inte, säger Bjarni Gudmundsson.