Därför är gångvägarna fortfarande hala

Halka vid Liljeholmsvägen.Karin Schibbye.
Cykelbanan är slät, men gångvägen är hal. Karin Schibbye skadade axeln när hon halkade.
Flera cykelstråk i söderort sopsaltas – men inte gångbanorna.
– Det är sanslöst dumt, säger Karin Schibbye som bor i Trekanten.

I ungefär en vecka har gångbanor och trottoarer varit glashala på flera håll i söderort. Staden har fått tusentals klagomål på utebliven eller dålig halkbekämpning. Samtidigt sopsaltas flera cykelbanor.

På Liljeholmsvägen ligger cykelbanan bredvid gångbanan på trottoaren. Den ena sidan är skrovlig av glashal is, den andra sidan är sopsaltad barmark.

– Det är sanslöst dumt, säger Trekantsbon Karin Schibbye.

Hon ramlade i förra veckan och stukade axeln och handleden. Efter det skaffade hon broddar.

– Jag är glad att det fanns att köpa.

Trots det väljer hon hellre den halkfria cykelbanan när hon promenerar.

– Staden borde kolla med närakuterna hur många som har halkat.

Behöver broddar för att ta sig ut

Hjulstabon Mikael Johansson är i Liljeholmen på ett ärende. Han har också broddar.

– Jag har klarat mig tack vare broddarna.

Halka vid Liljeholmsvägen. Mikael Johansson.

Mikael Johansson tar sig fram på kryckor. Han hade inte klarat sig utan broddar, säger han. Foto: Pekka Pääkkö

Hur tycker du att halkbekämpningen har fungerat?

– Lite sisådär. På vissa delar sopsaltar de ju, men på andra delar är det ingenting alls. Det är inte mycket sandat heller. Tänk på de som är äldre, de är mycket skörare i kroppen och har lättare att skada sig.

Svårt att sopsalta på gångvägar

Enligt trafikkontoret handlar det om att det är för svårt att sopsalta gångvägar.

– Ursprungligen fick vi ett tydligt budgetuppdrag om sopsaltning av cykelstråk. Ett problem med gångvägar är att de maskiner som sopsaltar är för otympliga för att sopa trottoarer som oftast inte är lika jämna som cykelbanor och har mer hinder, säger Jack Schierbeck på trafikkontorets kommunikationsavdelning.

I Vasastan pågår ett testprojekt med att halkbekämpa gångstråk med bland annat sopsaltning – men det är än så länge inte aktuellt i söderort.

– Det ingår inte i budgetuppdraget just nu. Vi har sett att det uppstår problem där cykelbanorna har högre framkomlighet än gångbanorna.

Hur prioriterar ni var ni ska halkbekämpa?

– Vi har riktlinjer som vi går efter. Vi prioriterar gång- och cykelbanor som är högtrafikerade och i synnerhet där kollektivtrafik kör. Det är för att öka den totala framkomligheten. En vältrafikerad cykelbana i ytterstan prioriteras på samma sätt som i city.

Nu har det varit halt i snart en vecka, hur länge ska det vara såhär svårframkomligt?

– Grundproblemet är att halka inte går att förebygga, vi får bekämpa den i efterhand. Vi gör vad vi kan, men det är en stor stad men många gator och torg. Vi uppmanar folk att ta det lugnt och felanmäla så att vi snabbt kan sätta in rätt åtgärder, säger Jack Schierbeck.