ANNONS

Nu ska guldbron monteras – därför har den legat vid kajen

guldbron innan montering slussen david karlsson projektledare stålgruppen skanska
David Karlsson är projektledare i stålgruppen Skanska, som ansvarar för monteringen.
På fredag morgon ska guldbron baxas in till sin rätta plats.
Samtidigt stängs Stadsgården av igen.
Förhoppningsvis passar bron – på millimetern.
ANNONS

Klockan sju på fredag börjar bogserbåtar att långsamt skuffa den kolossala bron till sina fästen, där gående, cyklar, bilar och bussar sedan ska kunna ta sig från Söder till Gamla stan.

På fredag eftermiddag ska bron vara på plats.

Sedan ska pontonerna som den vilar på sakta vattenfyllas för att bron långsamt ska komma rätt. Ett arbete som beräknas ta flera veckor. Runt 200 skruvhål på bron ska komma exakt rätt position ovanför hålen i fästena.

guldbron innan montering slussen

Bron är så stor så den ena änden åker in över Stadsgårdsleden när bron ska bogseras till sin rätta plats, till vänster i bild. Därför stängs västra Stadsgårdsleden av torsdag kväll till måndag morgon. Foto: Lisa Bonnichsen

Vad är den största farhågan?

– Vattennivåerna. Vi har koll på att bron ska passa, vi har räknat och mätt väldigt mycket. Men det som kan ställa till det är om vattennivåerna snabbt skulle sjunka, säger David Karlsson, projektledare i stålgruppen på Skanska.

I skrivande stund är det dock inget som tyder på det.

Om man tyckte att det var festligt när bron kom är det inget mot när den öppnas.

ANNONS

Eva Rosman, Slussenprojektet

Ska bli ännu guldigare

Efter att bron har monterats ska ny asfalt läggas på de åtta körfälten och på de separerade gång- och cykelbanorna.

Det ska upp nya skyltar och bron ska målas i en ännu guldigare nyans, nu är den bara grundmålad.

Bron öppnar till hösten. Exakt datum är ännu inte spikat. Men klart redan nu är att den ska invigas med fest.

– Det kommer bli stort. Om man tyckte att det var festligt när bron kom är det inget mot när den öppnas. Katarinavägen ska öppna samtidigt, säger Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen.

Färre bilar på nya bron

Bron har en kapacitet på runt 30 000 fordon per dygn. År 2010 körde runt 30-35 000 fordon via gamla Slussen.

En oro som tidigare luftats är att det blir längre köer med den nya bron jämfört med Slussens tidigare klöverlösning.

Blir den nya bron lika bra som den tidigare klöverlösningen?

– Jag hade själv lite svårt att hitta rätt i gamla Slussen, nu blir det blir lättare att hitta. Men det är två helt olika lösningar för olika trafikmönster, säger Eva Rosman.

För att bron ska monteras stängs Stadsgårdsleden av torsdag klockan 22.00 och öppnar igen för trafik måndag 23 mars klockan 05.00.

Fakta

Vad är guldbron?

– Slussens nya huvudbro för gående, cyklar, bilar och bussar som förbinder Södermalm med Gamla stan.

– Materialet är stål. Färgen ska bli guld, nu är bron ännu bara grundmålad.

– 140 meter lång, 45 meter bred, vikt cirka 3700 ton.

– Höjden varierar mellan en och sju meter.

– Byggs i ett stycke i Kina och transporterades via sjövägen till Stockholm.

– Beställare är Stockholms stad genom entreprenören Skanska. Ramboll har konstruerat bron.

Källa: Stockholms stad
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.