Därför får radhusägarna inte ladda elbilen hemma

Elbilar
Äger man en elbil vill man nog kunna ladda hemma. Bor man i radhus kan det bli knepigt.
Om du bor i en samfällighet bör du nog tänka till både en och två gånger om du funderar på att köpa en elbil. Krångliga lagar och regler gör nämligen att laddning av bilen i många fall är otillåten.
– Våra medlemmar ringer om detta hela tiden, säger Eric Brodin, förbundsjurist på Villaägarna.

Berättelsen om Järfällabon Andreas Lindblad, som inte tilläts ladda sin elbil hemma, väckte stort engagemang bland våra läsare. Trots att det fanns eluttag för motorvärmare i carporten och att Andreas erbjöd sig att stå för sina egna elkostnader blev det nej från styrelsen. Orsaken var att laddningen stred mot det så kallade anläggningsbeslutet, hävdade styrelsens ordförande Birgitta Jansson.

Andreas Lindblads fall är långt ifrån unikt, menar Eric Brodin, förbundsjurist på Villaägarna.

– Det här är en jättefråga. Våra medlemmar ringer om detta hela tiden, både boende och de som är i styrelsen i samfälligheter, säger han.

”Svaret blir nästan alltid nej”

Ett anläggningsbeslut beslutas av Lantmäteriet. I beslutet slås fast vad samfällighetens gemensamma egendom får användas till, vad anläggningens ändamål är.

– Sen är det tolkningen av beslutet som avgör ifall man får anpassa anläggningen till elbilsladdning, säger Eric Brodin.

– Svaret blir nästan alltid nej, särskilt i äldre samfälligheter. Uttaget i garaget bedöms oftast vara tänkt att ge lite motorvärme och kanske el till lite maskiner och verktyg, men inte mer än så. Att ladda en elbil bedöms vara ett nytt ändamål, fortsätter han.

Fler elbilsägare kan vara lösningen

Om en styrelse anpassar anläggningen för elbilsladdning på eget bevåg kan de göra sig skyldiga till brott. Alternativet är att få till en ändring i anläggningsbeslutet och för det krävs att Lantmäteriet gör en förrättning.

– Då måste lantmätaren tycka att det är en bra idé att tillåta elbilsladdning och det verkar de hittills inte tycka. De måste bedöma att de ekonomiska fördelarna är större än nackdelarna. Förmodligen bedömer de att det fortfarande finns för få elbilar, säger Eric Brodin.

Finns det inget som kan ändra på detta?

– Jo, situationen kan ju förändras om ett eller ett par år, om det plötsligt är så att det finns massvis med elbilsägare.

Lantmätare vill undvika bortkastade anpassningar

Eric Brodin har förståelse för att många som har eller funderar på att köpa en elbil tycker att regelverket är frustrerande och att det kan uppfattas som att det går ur takt med tiden. Men det finns en viss poäng med att det går trögt också, menar han.

– Om man för några år sedan gjort en massa anpassningar för etanolbilar så hade man nog idag tyckt att det var helt bortkastat. Lantmätarna vill nog verkligen veta att det man gör är till nytta innan man börjar tillåta anpassningar av anläggningar, säger Eric Brodin.