Därför står tvärbanan stilla

Den 13 december återupptas trafiken på tvärbanan igen.
Den 13 december återupptas trafiken på tvärbanan igen.
Problemen med signalystemen väntas vara åtgärdade först om nästan två år – i oktober 2017.
Problemen med signalystemen väntas vara åtgärdade först om nästan två år – i oktober 2017.
Tvärbanan mellan Alvik och Solna står stilla – igen. Evighetsproblemen med att få tekniken att fungera ska enligt SL vara lösta i oktober 2017. Då är tvärbanan fem år försenad.


Läs också: Tvärbanan stängs av i ett halvår

Läs också: Tvärbanan har stått still 170 dagar på tre år


Till och med 12 december körs ersättningstrafik med buss på grund av arbeten med signalsystemet.

Inom SL pågår nu en utvärdering av de senaste årens problem med upphandlingar. Till grund för arbetet ligger bland annat en oberoende revision som förvaltningen beställde av revisionsfirman PwC förra året.

Rapporten, som bygger på intervjuer med anställda på samtliga nivåer inom SL, blev en fundamental sågning:

”Trafikförvaltningen saknar i nuläget nödvändig kompetens för att agera som långsiktig ägare och förvaltare av infrastrukturen.”

Saknar i nuläget nödvändig kompetens för att agera

SL är, enligt rapporten, en organisation som vant sig vid misslyckanden – den förväntar sig inte att saker ska vara färdiga i tid. Revisorerna konstaterar att Stockholm inte är den första storstaden som behöver ett nytt signalsystem, och att man hade kunnat se hur andra städer gjort i stället för att försöka skapa en egen lösning – problemen här ”ter sig extrema”.

SL:s beställarorganisation har vidare saknat kompetens att förutse risker, saknat struktur, gemensamma processer och kontrollfunktioner, enligt rapporten.

Tamsons (M) vill inte kommentera

SL:s tillförordnade vd Ragna Forslund, som är SL:s femte vd på tio år, säger att man i dag har bättre metoder för att lyckas än när signalsystemen upphandlades.

– Vi har ett ökat fokus på systematiskt riskarbete. Förändrad kultur och arbetssätt tar alltid tid men jag ser att vi har kommit långt sedan den här rapporten skrevs, säger hon.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill inte gå in på vem som bär ansvaret för de dåliga affärerna då han själv endast haft sin position i ett år. Han tycker att det viktigaste är att SL tar lärdom, och hänvisar till en intern utvärdering som ska vara klar innan utbyggnaden av tunnelbanan startar.

– De problem vi har sett inom signalsystemet på tvärbanan ska inte få upprepas.

De problem vi har sett inom signalsystemet på tvärbanan ska inte få upprepas.

Signalsystemen är bara ett exempel på SL:s misslyckade upphandlingar.

Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg city har alla försenats och fördyrats. Rapporten beskriver det stora antalet konsulter inom SL som en bidragande orsak, vilket oppositionsrådet Erika Ullberg (S) håller med om.

– Vi har inte behållit några erfarenheter inom organisationen. Det har gjort att SL har kunnat begå samma misstag om och om igen, säger hon.

Vill räkna på kostnaderna

Den aktuella revisionen lämnades till SL i juni förra året, men ingenting av rapportens slutsatser togs upp i trafiknämnden, vilket Erika Ullberg tycker är anmärkningsvärt.

– Den borde självklart ha redovisats. Det finns ju ett politiskt ansvar i det här och vi som är förtroendevalda kan aldrig gömma oss bakom tjänstemän.

Ingen har ännu räknat på hur mycket pengar förseningarna har kostat skattebetalarna.

En sådan uträkning kommer Socialdemokraterna att begära då trafiknämnden sammanträder nästa vecka.

Fakta

Citat ur rapporten

”Trafikförvaltningen saknar i nuläget nödvändig kompetens för att agera som långsiktig ägare och förvaltare av infrastrukturen.”

”TF:s ledning saknar tillräckligt förtroende från organisationen. Det finns en kultur där det går att frångå fattade beslut utan att det ger tillräckliga konsekvenser.”

”Organisationen har uppenbara svårigheter att göra egna ställningstaganden och fatta beslut och har svårt att vidgå sina egna tillkortakommanden och kompetensbrister.”

”TF bör tydliggöra hur alla styrande dokument förhåller sig till varandra samt förenkla och gallra. Vi bedömer att över 1000 styrdokument är en orimlig mängd och bör reduceras kraftigt.”

Källa: PwC: Granskning av Trafikförvaltningens projekt- och programstyrning

Fakta

Detta har hänt

Tvärbanans andra och nyaste sträckning, mellan Alvik och Solna station, öppnade 2013.

SL beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General electric för nästan 200 miljoner kronor.

Signalsystemet skulle vara igång i december 2012 – med de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten.

Tvärbanan mellan Alvik och Solna har varit bland annat varit avstängd våren 2013, sommaren 2014 och sommaren 2015. Nu, senhösten 2015, är den åter avstängd till 13 december och ytterligare en längre avstängning är planerad under våren 2016.

Tvärbanans äldre och första sträcka, den mellan Alvik och Sickla, har ett äldre signalsystem.

Målet är att koppla ihop de två signalsystemen. Meningen är då att kunna köra tätare turer på hela sträckan.

Enligt SL kommer ihopkopplingen av signalsystemen troligen att ske sommaren 2017 – alltså nästan fem år senare än det var tänkt.