Välj ditt område
Oberoende revisorer sågar SL på grund av att de inte fått signalsystemet att fungera.
Oberoende revisorer sågar SL på grund av att de inte fått signalsystemet att fungera.

Därför har tvärbanan försenats i fem år

Nyheter Det skulle bli ett praktprojekt. Istället blev det pannkaka.
Tvärbanan har kantats med en historik av förseningar, avstängningar och skandaler.
Mitt i ger dig historien bakom problemen.

”Det går snabbare att gå till Liljeholmen”, var en Sjöstadsbos slutsats efter att överfulla och uteblivna ersättningsbussar orsakat kaos när tvärbanan togs ur trafik tidigare i veckan. Under drygt ett halvår kommer tvärbanan mellan Alvik och Sickla nu att stå stilla. Från midsommar fram till början av augusti kommer även Solnagrenen tas ur trafik.

Det största misslyckandet

Den främsta anledningen till avstängningen är att hela signalsystemet ska bytas ut. När tvärbanan tas i trafik igen ska det gå att åka ändå från Sickla till Solna, utan att behöva byta i Alvik.

Det nya signalsystemet är en surdeg – och ett av tvärbanans kanske största misslyckande. Det skulle egentligen vara igång i december 2012, men de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten. När det, förhoppningsvis, kommer på plats 1 oktober är det runt fem år senare än tänkt.

Revisorer kritiska

Vad är då problemet? Varför kunde man inte bara fixa signalsystemet redan 2012? Den frågan har många sökt svaret på. Inte minst SL själva, som för tre år sedan därför beställde en extern, oberoende revisionsrapport som skulle utvärdera vad som gått fel. Enligt revisorerna är svaret organisationen inom SL.

SL är, enligt revisionsrapporten, en organisation som vant sig vid misslyckanden – den förväntar sig inte att saker ska vara färdiga i tid.

Revisorerna konstaterar att Stockholm inte är den första storstaden som behöver ett nytt signalsystem, och att man hade kunnat se hur andra städer gjort i stället för att försöka skapa en egen lösning.

Saknat struktur

I rapporten beskrivs också hur SL:s beställarorganisation saknat kompetens att förutse risker, saknat struktur och kontrollfunktioner.

Tvärbanans resenärer är vid det här laget luttrade. Mitt i:s granskning visade att tvärbanan har stått still i 170 dagar under tre år på Solnagrenen, det vill säga 15 procent av tiden.

Fem år sent

Men förhoppningsvis är sagan om signalfelen snart över. Om allt går som planerat kan stockholmarna hösten 2017 åka tvärbana hela vägen från Sickla till Solna, utan stopp. Då har projektet att koppla ihop de olika systemen, som sagt, försenats med fem år.

Detta har hänt

Tvärbanan invigdes 2000, på sträckan Liljeholmen till Alvik och byggdes ut till Sickla udde år 2002.

Den nyaste sträckningen, mellan Alvik och Solna station, öppnade 2013 med ett annat signalsystem.

SL beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General electric för nästan 200 miljoner kronor.

Tvärbanans äldre och första sträcka, den mellan Alvik och Sickla, har alltså ett äldre signalsystem.

Målet är att koppla ihop de två bandelarna så de får samma signalsystem. Då kan man köra tätare turer på hela sträckan Solna till Sickla.

Signalsystemet skulle vara igång i december 2012 – men de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten.

Tvärbanan har varit bland annat varit avstängd våren 2013, sommaren 2014, 2015 och 2016.

Hopkopplingen av signalsystemen sker hösten 2017 – alltså nästan fem år senare än det var tänkt.

Här stannar ersättningsbussarna

Från den 25 mars till den 1 oktober kommer hela sträckan mellan Sickla och Alvik att ersättas med busstrafik. Hållplatser för ersättningsbussarna: Thorildsplan, Stora Essingen, Gröndal, Trekanten, Liljeholmen, Sjövikstorget, Årstaberg, Årstafältet, Årsta torg, Linde, Slakthuset, Gullmarsplan, Mårtensdal, Luma, Sickla kaj, Sickla udde.

Ersättningsbuss 22B

Busslinjen ersätter Tvärbanan på hela sträckan Thorildsplan-Sickla udde.

Liljeholmen-Sickla udde trafikeras var 6:e minut.

Thorildsplan-Liljeholmen trafikeras var 12:e minut.

Ersättningsbuss 22X

Extra busslinje mellan Årstaberg och Liljeholmen. Går direkt och endast i rusningstrafik.

De beräknade restiderna förutsätter att trafiken går utan störningar. Om det uppstår bilköer eller andra trafikhinder längs körvägen blir restiderna längre.

Taxi

På sträckan Alvik-Alvik strand finns möjlighet att förbeställa taxi på telefon 08-35 11 47

Sträckan mellan Alvik och Solna stängs av från 23 juni till 4 augusti.

Källa: SL

Fler nyheter från Hela Stockholm

Polis
Nyheter

13-åringar gjorde inbrottsräd på Södermalm

Nyheter

Nytt skateområde Vaxholm

Kultur

Scenkonstfestivalen återvänder till Kärrtorp

Nyheter

Aktieägare säljer inte till Ellevio

Nyheter

Person påkörd av tåg – är vid liv

Morgonkollen

Flera knivskurna i länet