Min lokala hjälte

De blå tågen är på banan igen

Hans-Petter Larsson, projektledare för Uppstart Trafik Lidingöbanan, visar en av de nya vagnarna.
Hans-Petter Larsson, projektledare för Uppstart Trafik Lidingöbanan, visar en av de nya vagnarna.
Nu rullar de blå vagnarna på ön igen. Det nya signalsystemet är på plats och Mitt i Lidingö Tidning fick testa spakarna i förarkupén på Lidingö­banans helt nya vagnar.

Plasten är fortfarande kvar på sätena i vagnarna och det luktar svagt av rengöringsmedel inne i den nybyggda Aga-depån. Här inne står fem av de sju nya vagnarna som tillverkats för Lidingöbanan i spanska Zaragoza.

Vagnarna är 40 meter långa och rymmer totalt 287 personer, varav 100 sittande. Det är färre sittplatser än i de gamla tågen där det fanns 147 platser.

– Men det blir betydligt bekvämare att sitta eftersom man inte längre behöver trängas med sin granne. Dessutom är det bättre plats för barnvagnar och rullstolar. Jag tror att passagerarna blir nöjda, säger Håkan Erikson, projektledare vid trafikförvaltningen.

Den här veckan börjar nya provkörningar av Lidingöbanan, mellan Larsberg och Gåshaga brygga ska tågen rulla i lugn takt och med vakter längs spåren. De två första veckorna i juni ska tågen sedan köras i maxhastigheten 80 kilometer i timmen och då ska alla bommar och vägskyltar vara på plats.

Hittills ser allt ut att rulla på den här gången.

– Det har fungerat alldeles utmärkt. Det finns alltid en risk att konstiga saker inträffar men just nu känner vi oss så säkra vi kan bli. Vi har säkerställt att alla system är kompatibla, säger Håkan Erikson.

Det var de inte i vintras när banan provkördes inför den planerade starten i mars. Axelräknarna från General Electrics fungerade inte ihop med det övriga signalsystemet från Siemens och efter två månader av felsökning gav man upp och tvingades skjuta upp trafikstarten till hösten.

Upphandlingen av signalsystem kritiserades hårt och trafikborgarrådet i Stockholm Kristoffer Tamsons (M) har krävt att upphandlingen utreds.

Fortfarande har man inget exakt datum för när Lidingöbanan ska börja rulla med passagerare igen. I veckan ska de sista nya axelräknarna sättas på plats på sträckan mellan Ropsten och Larsberg.

– När vi har alla papper i ordning och allt fungerar går vi ut med ett datum. Vi får inte tillstånden innan vi vet att allt fungerar men det är hög tid att betrakta det här som en järnvägsanläggning igen, säger Håkan Erikson.

Göran Löfstrand, (trafikförvaltningen), Hans-Petter Larsson, (Stockholms spårvägar) och Håkan Erikson (trafikförvaltningen) har arbetat tillsammans för att få tågen att rulla igen. Här visar de Aga-depån.

Fakta

Stor depå byggs i Aga

Arbetet med att modernisera Lidingöbanan startade sommaren 2013. Det blir dubbelspår på flera sträckor och hållplatserna tillgänglighetsanpassas.

Samtidigt byggs den stora spårvagnsdepån i Aga där totalt 24 vagnar ska få plats 2017.

Depån ska användas när utbyggnaden av Spårväg City från Djurgårdsbron till Ropsten är klar. Även det projektet har skjutits upp. Sammankoppling med Lidingöbanan kan ske tidigast 2023.

Källa: landstinget