De fick tillbaka sina p-platser

Johan Theorell, Calle Rosén, Christopher Forslöf, Eugen Reth, Göran Larsson och Fadi Bargot är några företagare vid Höglandstorget som drabbades av p-förbudet.
Johan Theorell, Calle Rosén, Christopher Forslöf, Eugen Reth, Göran Larsson och Fadi Bargot är några företagare vid Höglandstorget som drabbades av p-förbudet.
Parkeringsförbudet på Höglandstorget väckte starka känslor. Villa- gatorna svämmade över av bilar och företagare riskerade att gå omkull.

Men efter påtryckningar tas förbudet bort.

Eugen Reth har drivit sin frisörsalong på Höglandstorget i 35 år.

Men sedan årsskiftet, då staden införde parkeringsförbud på torget, har han och ett 40-tal andra företagare i området förlorat stora delar av sina intäkter. De har stått inför hotet att tvingas lägga ner eller flytta någon annanstans, eftersom de flesta av dem är beroende av parkeringsplatser, både för företagsbilar och leveranser men också för kundbesök.

– Innan parkeringsförbudet infördes var det här ett levande torg här trots att det ligger lite avsides. Men för att överleva konkurrensen krävs parkeringsplatser. Detta är spiken i kistan för oss företagare, sa Eugen Reth när Lokaltidningen Mitt i träffade honom och fem andra företagare på Höglandstorget i mitten av förra veckan.

Men efter påringning från Lokaltidningen Mitt i backar nu staden och tar bort parkeringsförbudet alla dagar i veckan utom en.

– Vi insåg att det var ett lite väl tufft beslut som vi nu vill rätta till, säger Karin Hebel, chef för parkeringsenheten i Stockholms stad.

Ett besked som togs emot med stor glädje kring Höglandstorget.

– I sex veckor har vi kämpat med att göra vår röst hörd och för att få en förklaring till förbudet, men ingen inom Stockholm stad har brytt sig. Så det här är en oerhörd lättnad, säger Eugen Reth.

De var i slutet av förra året som trafikkontoret meddelade invånare och företag runt Höglandstorget att från och med den 1 januari skulle en städdag i veckan införas under perioden 1 november till 15 maj.

Men parkeringsförbudet en dag i veckan blev plötsligt till ett förbud sju dagar i veckan.

När parkeringsplatserna på torget försvann blev alternativet att parkera på villagatorna i närheten, något som inte bara irriterade företagare och besökare som hade svårt att hitta plats, utan även de som bor i området.

Flera protestlistor cirkulerade och på knappt två veckor hade drygt 500 personer skrivit under.

Orsaken till förbudet sades vara en plankorsning där Nockebybanan korsar torget, vilken om den tolkas som en sådan korsning kräver 30 meter parkeringsförbud.

– Visst, vi köper städdag, det är ett bra alternativ med tanke på de snörika vintrarna. Men inte totalt parkeringsförbud för att Nockebybanan korsar Höglandstorget. Det har den gjort sedan 1926 och inga olyckor har rapporterats. Det är inte X2000 precis, säger Eugens kollega Fadi Bargot.

Karin Hebel medger att det var en felbedömning.

– Med lite närmare eftertanke är det en spårvagn som går i stadsmiljö, det är alltså en vanlig korsning och inte en plankorsning och därför krävs inget parkeringsförbud, säger hon.

Förbudet upphör nu med omedelbar verkan och inga p-böter kommer att delas ut till den som parkerar på torget innan de nya skyltarna är på plats.

– Först när vi har rättat till skyltningen och satt upp nya skyltar för servicedag kommer vi att utfärda böter om man parkerat fel på Höglandstorget, säger Karin Hebel.

Fakta

De nya reglerna

Den 1 januari infördes nya parkeringsregler i Alvik och Höglandet/Nockeby.

På de gator som fått nya regler är det förbjudet att parkera på den ena sidan av gatan klockan 08.00–16.00 en vardag i veckan. Förbudet gäller mellan 1 november och 15 maj varje år.

På den andra sidan av gatan, i regel på trottoarsidan, är det parkeringsförbud året runt.

Källa: Trafikkontoret Stockholm stad