Den här historien tar sin början i ett Järfälla där Kodak, IBM och Philips var de stora arbetsgivarna. Året är 1977 och den 23-åriga ingenjören Sven-Anders Sturesson har motvilligt lämnat västkusten för ett jobb på Stansaab, en fabrik intill Barkarby station.

På en introduktion för nyanställda hamnar han mittemot Pia, som är ny på personalavdelningen.

– Efteråt sa mina kollegor att jag nog får gå om den där introduktionen, jag hade ju ögon för någonting annat, minns Pia, som numera heter Sturesson.

Det var det här ansiktet som Pia inte kunde slita blicken ifrån.

Det var det här ansiktet som Pia inte kunde slita blicken ifrån.

Stefan Källstigen

I slutet av 70-talet slogs Stansaab ihop med delar av Saab-Scania och blev Datasaab. Det ägdes till hälften av staten och hälften av Saab-Scania.

I slutet av 70-talet slogs Stansaab ihop med delar av Saab-Scania och blev Datasaab. Det ägdes till hälften av staten och hälften av Saab-Scania.

Stefan Källstigen

När fabriken för första gången stod klar år 1964 var den en av de första i området. Med tiden utvecklades Veddesta till ett stort industriområde med kontorshus, fabriker och mindre verkstäder.

Många av företagen var högteknologiska. I Stansaabs fall handlade det om utveckling av flygsimulatorer och system för flygtrafikledning.

– Tidigare var det bara en radar som snurrade och så såg man en blipp. Men vi gjorde så att man kunde skriva ut vilket flygplan det var, att det här var till exempel SK375, säger Sven-Anders Sturesson.

Från pendeln till en DC-8 mot Ceylon

Under den första tiden tog han pendeltåget från Spånga. Han såg alltid till att hamna i samma vagn som Pia, som pendlade från Trollbäcken i Tyresö.

På en promenad från stationen kom de överens om att träffas på dans.

– På den tiden dansade man mycket på KTH. Det var där vi klickade så där ordentligt, säger Pia Sturesson.

Sven-Anders och Pia Sturesson stortrivs i sin nybyggda lägenhet och med grannar från världens alla hörn.

Sven-Anders och Pia Sturesson stortrivs i sin nybyggda lägenhet och med grannar från världens alla hörn.

Stefan Källstigen

Två år efter den första kyssen förlovade de sig. Medan Pia insisterade på ett bröllop i kyrkan så propsade Sven-Anders på en lite udda förlovning.

– I november 1979 förlovade vi oss i en DC-8 på väg mot Sri Lanka, eller Ceylon som det hette då. Det var nog lite surrigt! säger Sven-Anders om flygplansfrieret.

Tillbaka på kärleksplatsen

Snart kom första barnet och livet snurrade vidare bortifrån Stansaab (som nu hade blivit Datasaab) och Veddesta.

Men nu är de tillbaka. Från sjätte våningen blickar de ut över öde kontorshus och tomma grusfält där Veddesta centrum en gång låg.

– Det var precis här vi träffades, säger Pia Sturesson och pekar ner genom golvet.

Sven-Anders och Pia Sturesson träffades första gången på fabriken Stansaab Elektronik AB i Veddesta 1977. Efter 47 år flyttar de in i kvarteret Pionjären i Veddesta, Järfälla som byggts där fabriken en gång stod.

Sven-Anders och Pia Sturesson träffades första gången på fabriken Stansaab Elektronik AB i Veddesta 1977. Efter 47 år flyttar de in i kvarteret Pionjären i Veddesta, Järfälla som byggts där fabriken en gång stod.

Stefan Källstigen

Sedan slutet av 70-talet har de varit Järfälla trogna med boenden i bland annat Jakobsberg, Högby och senast i en villa i Barkarby, som man nästan kan skymta från föreningens terrass.

Sedan slutet av 70-talet har de varit Järfälla trogna med boenden i bland annat Jakobsberg, Högby och senast i en villa i Barkarby, som man nästan kan skymta från föreningens terrass.

Stefan Källstigen

Kvarteret Pionjären har byggts på den tomt där Datasaab-fabriken en gång låg.

När Sven-Anders och Pia Sturesson flyttade in i november 2023 var de några av de första i det allra första kvarteret i det nya Veddesta. Längs med Veddestavägen finns fortfarande några bilverkstäder och småindustrier kvar. Men så småningom ska allt rivas för att göra plats åt tät stad med höga hus.

"Ett av Stockholms mest attraktiva områden"

Tillsammans med Barkarbystaden på andra sidan spåren ska den nya stadsbilden rymma 14 000 bostäder.

– Jag hoppas att det här kommer bli ett av Stockholms mest attraktiva områden. Du har pendeln, tunnelbanan, fjärrtågen, Friskis- och svettis uppe på bron och gångavstånd till Ikea, outleten och Maxi. Allt är ganska komprimerat. Du har också terrängspår borta vid IBM-backen och cykelavstånd ut på Järvafältet, säger Pia Sturesson.

Så här är nya Veddesta tänkt att se ut.

Så här är nya Veddesta tänkt att se ut.

Visionsbild: Järfälla kommun

Kan ni känna någon sorg över det Veddesta som varit, som nu försvinner?

– Nej, Veddesta centrum blev så sunkigt till slut, säger Sven-Anders Sturesson och Pia fyller i:

– Utvecklingen måste ju gå framåt.