Lika vilsam som ljudbilden är – lika långsamt har skivan Ex Libris Karin Boye fått växa fram. Tio år efter att Emma Augustsson satte den första melodin är det äntligen dags för skivsläpp.
– Det är en kombination av att musiken har tagit många vändningar under en lång tid – och att vi är dåliga på att slutföra saker, säger partnern och multi-instrumentalisten Anton Svanberg, som spelar på skivan och har stått för arrangemang.
Gick lätt att tonsätta
Emma Augustssons intresse för Karin Boye väcktes när hon som 14-åring fick en diktbok av sin mamma. Idén att göra musik av Boyes poesi fick hon när hon tröttnat på att lämna ut sig själv i egna texter.
– Jag insåg hur rytmiskt och musikaliskt hon skrev. Texterna var ganska lätta att göra melodi till.
Men det skulle ta tid från att de först spelade låtarna live, till att de fann sin färdiga form.
– Det var tack vare pandemin som vi hyrde en studio i Borlänge i tre dagar och kände att efter det här får vi vara klara med dem, berättar Emma Augustsson.
– Vi tänkte först gitarrbaserat och väldigt enkelt. Nu har vi vissa låtar som kan ha hundra ljudspår, säger Anton Svanberg.
Karin Boye är en musikerfavorit vars dikter tonsatts många gånger. Bland annat i fjol av duon Moln, bestående av artisten Jonathan Johansson och producenten David Lindvall.
Ulf Boyes familjealbum - www.karinboye.se
”En sensommarskiva”
Ja, på skivan har Emma Augustssons sång fått sällskap av både blås, stråkar och mullrande pukor. Ändå vilar en stilla, avskalad enkelhet över tolkningarna.
– Det finns ett lugn. Det är en sensommarskiva, konstaterar Emma Augustsson även om den nu råkar släppas i slutet av maj.
Hennes personliga favorit är Evighet, en av två singlar. Under åren har hon läst på om Karin Boye och kommit närmare personen bakom dikterna.
– Jag har fått en annan bild av henne. Hon var rolig och väldigt skarp. Det finns ett väldigt djup i hennes texter.
Skivsläppet firas med en release-spelning på Reimersholme hotell den 7 juni.