Min lokala hjälte

De kämpar mot bilavgift

Kommunens toppnamn, stadsdirektören Anna Hadenius och kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), vill ändra lagen så att det går att åka gratis till och från Ropsten.
Kommunens toppnamn, stadsdirektören Anna Hadenius och kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), vill ändra lagen så att det går att åka gratis till och från Ropsten.
Om mindre än tre veckor införs trängselskatt för resor till och från Ropsten. Nu kämpar Lidingö stad för att få till en lagändring.

– Det här är ju helt vansinnigt, säger Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M).

Före semestern fick Lidingö stad en ovälkommen överraskning. ­Lidingöregeln slopas redan den 7 september och det kommer att kosta pengar att ta sig till och från Ropsten. Om några veckor går det alltså inte att infartsparkera ­eller hämta och lämna passagerare i Ropsten – utan att betala trängselskatt.

Det hade Lidingö stad inte förvarnats om.

– Vi har hela tiden vetat att ­Lidingöregeln skulle försvinna, men inte att det skulle ske redan nu och att det skulle få de här effekterna. Vi vill att man ska kunna hämta och lämna i Ropsten och kommer att jobba jättehårt för det, säger Lidingös stadsdirektör Anna Hadenius.

I juli skickade hon och kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman in ett brev till finansdepartementet och näringsdepartementet och begärde ett möte om trängselskatten. De har haft en första dialog men inte ännu fått något datum för möte.

– Först och främst hoppas jag att vi får till ett konstruktivt möte med departementen. Det här är ju helt vansinnigt, men det krävs ett beslut i riksdagen för att ändra detta. Senare i höst ska en liknande fråga om trängselskatten i Göteborg upp på dagordningen och min förhoppning är att Lidingö ska kunna glida med där, säger Rheyneuclaudes Kihlman.

Redan i juni flyttades trängselskattportalerna i Ropsten, så att man inte ska kunna ta sig dit utan att betala.

En annan placering hade varit omöjlig enligt lagen, enligt Trafikverket. Nu gör man Norra länken skattefri och när man åker ut ur tunneln så åker man in i innerstan – Ropsten räknas som en del av innerstan.

– Tekniskt sett går det att lösa men då krävs en ändring i lagen. Man skulle kunna införa en ny typ av Lidingöregel som fungerar som dagens, att man slipper betala trängselskatt om man passerar två stolpar inom en viss tid. Men alla undatag skapar en osäkerhet i systemet och ökar felrisken, säger Birger Höök, projektledare på Trafikverket.

Ett av argumenten som Lidingö stad framfört till departementen är att trängselskatten i Ropsten riskerar att ge motsatt effekt och i stället öka bilresandet från ­Lidingö – att bilister väljer att åka hela vägen in till stan när man ändå måste betala för att åka till Ropsten.

– Det är inte rimligt. Det är viktigt för oss att underlätta ­Lidingöbornas vardag men också underlätta för fler att kunna resa kollektivt till jobbet. Nu vill vi träffa departementen snabbt så vi kan gå vidare med den här situationen, säger Anna Hadenius.

Fakta

Trängselskatt även på Essingeleden

Den 7 september införs trängselskatt i Ropsten.

Från och med den 1 januari blir trängselskatten också dyrare och kostar som mest 35 kronor i rusningstid.

Maxbeloppet höjs också från 60 till 105 kronor per dag och fordon.

Vid årsskiftet kommer trängselskatt också att införas på Essingeleden. Det blir alltså nästintill omöjligt att åka söderut från Lidingö utan att betala trängselskatt.

Att köra på Essingeleden ska kosta mellan 11 och 30 kronor.

Källa: Transportstyrelsen