Delseger för Vallentuna i Sverigeförhandlingarna

En förlängd Roslagsbanan kan bli verklighet.
En förlängd Roslagsbanan kan bli verklighet.
Parisa
Kommunalrådet Parisa Liljestrand (M), vill fira det som hon beskriver som en "viktig delseger".
Vallentuna tog idag ett stort kliv närmare att få Roslagsbanan förlängd till city.

- Vi ska fira den här delsegern, säger Parisa Liljestrand (M), kommunalråd Vallentuna

Ett avgörande steg mot en förlängning av Roslagsbanan till city togs idag när Sverigeförhandlarna meddelade att man slopar alternativet att förlänga tunnelbanans röda linje till Täby.

– Det känns ju jättekul att det objekt som gynnar Vallentuna mest är det som Sverigeförhandlarna att gå vidare med, säger Parisa Liljestrand (M), kommunalråd omedelbart efter mötet med Sverigeförhandlarna.

När kommunernas motpart i förhandlingarna om framtida spårtrafik, de statliga Sverigeförhandlarna, presenterade sina bud till kommunerna i februari lämnades Vallentuna och övriga nordostkommuner i ett limbo. Sverigeförhandlarna hade helt enkelt inte bestämt sig för om de skulle gå vidare med alternativet att förlänga Roslagsbanan eller tunnelbanans röda linje.

Idag kom alltså beskedet att man har valt Roslagsbanan. Något som Parisa Liljestrand beskriver som en delseger.

Vad händer nu omedelbart efter detta?

– Det första som händer är att vi får klappa oss själva på axeln och fira den här delsegern. Sedan ska vi vässa våra underlag i vidare förhandlingar. Än är inget klart och det blir ett stort arbete att diskutera fram övriga lösningar.

Vad är viktigt där?

– Att vi hittar finansieringsmodell som är lite sans och balans där alla parter tar sin del av ansvaret.

Vallentuna har fått ett bud om att medfinansiera 660 miljoner kronor. Handlar det om att Vallentuna inte ska få betala för mycket?

– Nej just det, i grund och botten är det här ett statligt ansvar och vi ska vara rädda om skattebetalarnas pengar.

Om kommunerna och Sverigeförhandlarna så småningom träffar ett avtal är det åter dags för Vallentuna att kavla upp ärmarna. Då måste nämligen bostadsbyggnadstakten nästan fördubblas.

Vallentuna har lovat att bygga 5000 bostäder i kommunen om Roslagsbanan förlängs. Det innebär att byggtakten går upp från dagens cirka 200-250 nya bostäder på ett år till 400.

– vi har räknat på det och det är väldigt realistiska siffror, säger Paria Liljestrand.