Depåerna badar i sol – gör bussarna skållheta

SL:s bussar har inget skydd från solen. De blir jättevarma när de står på garagen.
"Det kan vara 38 grader i bussarna", säger huvudskyddsombudet Yoseph Yohannes.
SL:s bussar har inget skydd från solen. De blir jättevarma när de står på garagen.
AC:n strular och bussarna värms upp på de kokheta depåerna. Nu reagerar chaufförerna.
Inte nog med att AC:n lägger av – Stockholms bussdepåer badar i sol och gör bussarna till rullande bastulådor.
Nu varnar busschaufförerna för säkerhetsrisker.
– Det går inte att vara en säker förare under sådana förhållanden, säger fackombudet Yoseph Yohannes.

”Olidligt” och ”hemskt”. Så beskrivs hettan på stans bussar av SL-resenärerna. Och med tanke SMHI:s prognoser för de kommande dagarna lär det knappast bli bättre.

Busschaufförerna har till viss del fått ta skulden för de olidliga temperaturerna. Men nu lyfter fackförbunden ett nytt problem. På länets bussdepåer saknas skydd mot solen vilket gör att bussarna står i gassande sol i flera timmar varje dag.

– De är skållheta när bussförarna tar ut dem, till och med på morgonen. Ofta har de stått och kokat i solen hela dagen och dessutom har AC:n slutat fungera i många bussar. Det är nästan omöjligt att få en vettig temperatur, säger Anders Nordvall, regionombud på fackförbundet Bussarbetarnas Riksorganisation, Baro.

SL:s bussar har inget skydd från solen. De blir jättevarma när de står på garagen.

SL:s bussar har inget tak att stå under. Bussarna blir över 40 grader när förarna ska köra ut dem i trafik. Foto: Anna Z Ek

”Löjligt varmt”

Fackförbunden Baro och Kommunal har påtalat problemen med de överhettade bussarna i flera år. Efter att SL nåddes av 1 400 klagomål på temperaturerna i maj och juni har flera fläktar bytts ut och AC:n kontrollerats. Men fläktarna klarar sällan av värmen under långa perioder, menar Anders Nordvall.

– Så fort det går över 22-23 grader försvinner effekten ganska snabbt. Fläktarna blir överhettade och det är ingen idé att använda dem. Vi sitter och svettas dagarna i ända. Det är löjligt varmt.

 

Han vill att arbetsgivaren förser depåerna med tak som skydd mot den värsta hettan.

– Men då är det förmodligen SL som kan göra det. Trafikbolaget kommer inte att lägga pengar på det, säger han.

Risk för olyckor

Yoseph Yohannes är huvudskyddsombud på fackförbundet Kommunal. Enligt honom kan hettan leda till säkerhetsrisker.

– Värmen kan vara upp till 38 grader i bussarna. Det är som en halvt uppvärmd bastu. Under sådana förhållanden kan man inte vara en säker förare. Man kan göra hastiga beslut som inte är okej i trafiken, säger han.

Även han vill se solskydd på depåerna.

– Det är AC:n som är det största problemet, men att ha tak över bussarna skulle hjälpa. Många depåer är byggda på 60-talet och har inte anpassats till dagens trafiksituation. SL måste se till verkligheten och börja ställa krav på bussbolagen. Det måste finnas tydliga regler för hur varm en buss får vara.