Depraverad konst på Millesgården

Millesgården öppnar en ny utställning Tillbaka till paradiset, expressionistiska mästerverk.
Museiintendent Maria Wiberg visar den expressionistiska konsten på Millesgården.
Millesgården öppnar en ny utställning Tillbaka till paradiset, expressionistiska mästerverk.
För första gången sedan 1922 - en stor expressionistutställning i Sverige.
Millesgården öppnar en ny utställning Tillbaka till paradiset, expressionistiska mästerverk.
Färgerna och konstens dramatiska historia lockar besökare till den nya utställningen.
Det är breda penseldrag och kaskader av starka färger på Millesgårdens nya utställning "Tillbaka paradiset".
Nu kan du ta dig en titt på konsten som nazisterna förbjöd och som Carl Milles själv ogillade.
- De tyska expressionisterna ville ha ett mänskligt samhälle i samklang med naturen, säger museiintendent Maria Wiberg.
Fakta

Lyssna på mitt i Lidingö

Prova att lyssna på våra artiklar inlästa av reportern.
Vill du kunna stoppa ner telefonen i fickan och lyssna på flera i artiklar medan du är på språng så funkar det bäst att använda i Podbean-appen. Glöm inte att följa Lyssna på Mitt i Lidingö så får du uppdateringar när vi lägger upp nya inlästa artiklar.

De expressionistiska mästerverken som nu ställs ut på Millesgården lämnar ingen oberörd. På affischen till utställningen som stockholmarna just nu susar förbi i tunnelbanans rulltrappsreklam ligger en ung flicka i blå kjol, randig tröja och hårdsminkat ansikte på en soffa i rött, cerise och orange.

Tavlan delar besökarna.

Millesgården öppnar en ny utställning Tillbaka till paradiset, expressionistiska mästerverk.

Max Pechsteins tonårsflicka i randig tröja delar besökarna.

Jag kom hit trots den bilden

Besökare

– Jag kom hit trots den bilden, säger en kvinna som deltar i en av de första guidade visningarna av utställningen som hålls av museiintendenten Maria Wiberg.

En annan kvinna tycker om tavlan där flickan ligger behagligt tillbakalutad omgiven av de varma inbjudande färgerna. Kanske har hon lånat mammas klarröda läppstift och chillar på typiskt tonårsvis.

Det är just detta som är det fina med det tyska expressionisterna, menar Maria Wiberg.

Hon och medproducenten Martin Liljekvist har olika uppfattning om tavlorna. Ett och samma konstverk uppfattar de som antingen hotfullt eller fullt av härliga livsbejakande färger.

– Jag tycker de är allvarliga och dramatiska med ett visst mörker, säger Martin Liljekvist.

Unik utställning

Tysk expressionism finns i väldigt begränsad omfattning på svenska museer.

Utställningen är i alla fall den enda i sitt slag. Millesgården har lånat 130 konstverk av 19 konstnärer från två samlingar i Schweiz och Tyskland.

– Tysk expressionism finns i väldigt begränsad omfattning på svenska museer. Vi har glädjen att kunna visa den här utställningen som består av två samlingar, det lär var första gången sedan 1922 en stor tysk expressionistutställning visas i Sverige, berättar Maria Wiberg.

Millesgården öppnar en ny utställning Tillbaka till paradiset, expressionistiska mästerverk.

Kirsti och Sten Kansbod har åkt från Danderyd för att titta på konsten med färgerna som de älskar.

Här är konstnärer som Emil Nolde, Otto Mueller, Max Pechstein och Gabriele Münter representerade. De var alla företrädare för den tyska expressionismen, konst som producerades i Tyskland under perioden 1905-1938.

– Tysk expressionism är tysk modernism. De unga konstnärerna i början av 1900-talet var samhällskritiska och kritiska till det akademiska traditionella måleriet och konstutbildningen. De tyckte inte längre att dessa var relevanta i det moderna samhälle som växte fram i de stora tyska städerna, säger Maria Wiberg.

Nazisterna klassade konsten som ”dålig”

Konsten upprörde och sågs som ful, grov och provocerande.

Nazisterna förbjöd på 1930-talet flera av de tyska expressionisterna att utöva sin konst. I utställningen ”Entartete kunst” (ungefär urartad eller depraverad konst), gick nazisterna igenom vilken konst som skulle klassas som dålig och därför förbjudas.

– Det finns ju liknande strömningar i kulturdebatten idag. När man under valrörelsen till exempel pratade om en kanon för konst. Vi är livrädda för det, säger Maria Wiberg.

Millesgården öppnar en ny utställning Tillbaka till paradiset, expressionistiska mästerverk.

Millesgården prövar att ha texterna om konstverken på golvet.

Milles gillade förbudet

Carl Milles själv var kritisk till expressionismen. Han besökte utställningen ”Entartete kunst” och skriver i ett brev till sin fru Olga att hans ”hjärta fröjdas” när han ser vad nazisterna förbjöd. Brevet ställs ut på Millesgården i anslutning till utställningen.

Det handlar om renlevnad och ett naturnära, annorlunda mer mänskligt samhälle.

Maria Wiberg

Kanske skulle han ha sett annorlunda på expressionismen idag, funderar Maria Wiberg.

Hon menar att expressionisternas konst tar upp saker som är relevanta för oss idag.

– Som till exempel att man är tveksam till samhällsstrukturer och man vill reformera och leva på annat sätt. Att vi måste leva mer i samklang med naturen och inte mjölka ut den så att den lilla människan inte kan leva längre. Det handlar om renlevnad och ett naturnära, annorlunda mer mänskligt samhälle, säger hon.