Min lokala hjälte

Deras elmotorbåt kan revolutionera båtbranschen

Skolkamraterna Karl Fägersten och Gustav Hasselskog håller på att färdigställa den första båten – Primero.
Skolkamraterna Karl Fägersten och Gustav Hasselskog håller på att färdigställa den första båten – Primero.
I en rivningskåk på Boghammars varv på Lidingö ligger en revolution och väntar.

Det är en ny typ av elbåt som kan gå både snabbt och långt.

– Inom tio år är det elbåtar som säljer mest, säger Gustav Hasselskog.

Det som startade i en frustration över att motorer i båtar är så miljöovänliga har snart resulterat i en helt ny typ av elmotorbåt.

– Jag hade haft idén länge att man borde göra något åt att motorbåtar drar för mycket bensin. Med de elbåtar som finns på marknaden kan man köra till Vaxholm men inte tillbaka. De kommer inte att kunna slå igenom, säger Gustav Hasselskog.

Han funderade på en kombination av den gamla sovjetosande tekniken med bärplan – en typ av vingar under vattnet som lyfter skrovet – som var populärt på 1960-talet, lätt kolfiberskrov kombinerat med energitäta litiumbatterier.

– Med bärplan skulle man kunna halvera energiåtgången och bygger man skrovet i kolfiber kan man kapa 75 procent av energiåtgången. Med litiumbatterier får man en räckvidd på 60 nautiska mil, ungefär som härifrån till Möja och tillbaka på en laddning. Då kan man köra 25 knop i två och en halv timme, det är nästan som en bensinbåt, säger han.

I slutet av 2014 startade Gustav Hasselskog verksamheten. Problemet var att han inte kunde tillräckligt om att bygga båtar – han behövde ett team.

Han sökte på nätet och hittade en båtdesigner – en kille som designat bärplan till en segelbåt som tagit hastighetsrekord – och en kolfiberexpert som arbetat åt franska försvaret.

När så den första båtbeställningen trillade in, och när beställaren även ville vara med och finansiera, var alla pusselbitarna på plats.

För ett år sedan inleddes verksamheten på allvar och i september förra året var själva utvecklingsarbetet klart. Till dags dato har teamet byggt alla delar och nu pågår slutmontering.

– Det har varit en utmaning. Vi gör något som ingen gjort tidigare så vi får hitta våra egna lösningar, säger Gustav Hasselskog.

Med en förbeställning på 14 båtar har företaget att göra, men innan dess ska den första båten, som ska få namnet Primero, vara i sjön.

– Om två veckor ska båten lackas och till sommaren ska den vara klar, har vi sagt. Sedan följer intrimning av framförallt styrsystemet, säger han.

Den första modellen blir ingen folkbåt, den kommer att kosta mellan en och en halv till två miljoner kronor.

– Så snart vi kan kommer vi att börja utveckla en mindre båt med en mindre prislapp, säger Gustav Hasselskog.

Gustav Hasselskog tror på en framtid för elbåtarna.

– Det är oerhört störande att båtar bränner så mycket bränsle. Det är både ineffektivt och helt vansinnigt miljömässigt. Min förhoppning är att det här ska revolutionera båtbranschen. Inom bilbranschen har det gått väldigt långsamt, men jag tror att inom tio år är det elbåtar som säljer mest, säger han.

Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat, håller med om att framtiden tillhör elbåten.

– Det är en naturlig utveckling av tekniken. Men det tar längre tid än för bilindustrin eftersom vi inte alls har samma muskler, men vi sneglar på dem och tar rygg. Jag ser inget som talar emot elbåten på sikt, men just nu är det högt pris och begränsad räckvidd som bromsar, säger han.

När får vi se elbåtar i trafik?

– Det tar nog fem, tio år innan vi får se båtarnas svar på elbilen Tesla ute på våra farvatten, säger Mats Eriksson.

Fakta

Första båten heter Primero

Bärplanen sitter rakt under båten och är 16 millimeter tjocka och 125 millimeter breda. De har teleskoparmar och går att skjutas in.

Skrovet är 2,3 millimeter tjockt, byggt helt i kolfiber och väger 184 kilo.

Motorn väger 12 kilo och kan utveckla 100 hästkrafter vid start, 60 hästkrafter kontinuerligt.

De sex litiumbatterierna väger 54 kilo styck.

Båtens totalvikt kommer att ligga på runt 900 kilo.

Det enda som är i trä kommer att vara ratten – som är av mahogny.

Allt elektroniskt styrs från en tolvtumsskärm vid förarplatsen.

Källa: Candela speed boats